چکیده:
مقاله حاضر به بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و بهره گیـری از رسـانه هـای چاپی، تلویزیون ، سینما، وبلاگ نویسی، وب گردی و ایمیل میپـردازد. از طریـق پیونـدی کـه بـر صفحات کاربران در شبکه اجتماعی «پیام رسان » قرار داده شده بود، ١٨١ نفر در تکمیل پرسشـنامه مشارکت کردند. پاسخ ها نشان میدهد که کاربران شبکه های اجتماعی از رسانه های دیگر نیـز بـه نسبت استفاده میکنند و به نظر بیشتر آنان استفاده از شبکه های اجتماعی نتوانسته اسـت از میـزان مصرف این رسانه ها بکاهد. یافته ها نشان میدهد، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، تـا حـدی زمان تماشای تلویزیون را کاهش داده اما نتوانسته است با رسانه های چاپی، سینما، وبلاگ نویسی، ایمیل و وب گردی رابطه معناداری برقرار کند. نتایج این مطالعه قادر به تایید نظریه جـایگزینی در رابطه شبکه های اجتماعی با دیگر رسانه ها نیست و به نظر میرسد همان گونه که نظریه همگرایـی رسانه ای پیشنهاد میکند، بهتر است تاثیر رسانه های جدید را در نـوع تعامـل آنهـا بـا یکـدیگر و فرهنگ کاربران در نحوه مصرف این رسانه ها جستجو کرد، نه تاثیر در میزان مصرف .
خلاصه ماشینی:
"اما در خصوص تأثیری کـه سـایت هـای شبکه های اجتماعی بر مصرف دیگر رسانه ها از خود به جای خواهند گذاشت ، میتوان بـه پژوهش هایی مانند موارد زیر اشاره کرد: جوادی (١٣٨٨) در پیمایشـی ، بـا مقایسـه میـزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی در میان کـاربران و غیرکـاربران اینترنـت ، بـه ایـن نتیجـه رسیده است که کاربران اینترنتی نه تنها کمتر از غیرکاربران از دیگر وسایل ارتبـاط جمعـی (تلویزیون ، ماهواره ، وی سی دی) استفاده نمیکنند؛ بلکه به طور معنـاداری، در اسـتفاده از روزنامه ، مجله ، ماهواره و وی سی دی، از غیرکاربران جلوتر هستند.
پس از تلویزیون ، رسانه های چاپی قرار گرفته اند، بـه گونه ای که بیش از نیمی از افراد (٥٢درصد) ـ در مقابل ٣٨درصد که ایجاد نشدن تغییـر را اعلام کرده اند ـ معتقدند بـر اثـر اسـتفاده از شـبکه هـای اجتمـاعی، از میـزان مطالعـه روزنامه و مجله در آنها کاسته شده اسـت و البتـه ٣درصـد نیـز بـه افـزایش اسـتفاده از رسانه های چاپی با استفاده از شبکه هـای اجتمـاعی اشـاره کـرده انـد.
در این مطالعه ، میزان اسـتفاده شـبکه هـای اجتمـاعی سنجیده شده و تنها به کاربر بودن یا نبودن اکتفـا نشـده اسـت زیـرا تعـداد کسـانی کـه دست کم یک بار کاربر اینترنت بوده اند، بسیار زیاد است و ایـن بـا کسـانی کـه اسـتفاده مستمر روزانه از آن دارند، در تأثیر بر رسانه ها و همچنین انواع کاربریها تفاوت ایجاد میکند.
New Media & Society, Vol. 1, No. 1, pp."