چکیده:
هدف این پژوهش رتبهبندی رشتههای کشاورزی دانشگاه یاسوج بر مبنای شاخصهای دانش سهگانه بود، که با بهرهگیری از روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نمونه آماری مورد مطالعه، 136 نفر از دانشآموختگان (89-1386) دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای ارسال شده به آدرس پستیشان پاسخ دادند. یافتهها حاکی از متوسط بودن دانش سهگانه در بین دانشآموختگان بود. جهت اولویتبندی رشتههای مورد نظر بر مبنای توجه به پرورش دانش سهگانه، از فن تاپسیس و برای وزن دهی به معیارها از فن آنتروپی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که در دانش نظری و سازگاری دانشآموختگان رشته علوم دام و در دانش عملی دانشآموختگان گیاهپزشکی رتبه اول را به خود اختصاص دادند. در پایان اینکه دانشگاهها علاوه بر پرورش دانش عملی و نظری، باید توجه ویژهای به پرورش دانش سازگاری در بین دانشجویان داشته باشند. همچنین، تعیین و ترکیب مناسبترین ساختار آموزشی با توجه به الگو قرار دادن دانش سهگانه باید مد نظر برنامهریزان آموزشی باشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول (7) ماتریس موزون و نرمال شده شاخص رشته دانش نظری دانش عملی دانش سازگاری بیان مطالب تجزیه و تحلیل مطالب تدریس عملی دوره کارآموزی استفاده از وسایل کمک آموزشی استفاده از وسایل آزمایشگاهی مشارکت دادن دانشجو مهارت اساتید بازدید علمی و درسی اختصاص نمره به مهارت دانشجو پرورش مهارتهای رهبری و مدیریت تقویت مهارتهای استفاده از منابع اطلاعاتی پرورش مهارتهای ارتباطی توانایی تشخیص مشکلات آموزش حل مسئله و تصمیم گیری پرورش روحیه تلاش و پشتکار پرورش روحیه مسئولیت پذیری پرورش روحیه کارآفرینی پرورش تفکر نقادانه پرورش خلاقیت و نوآوری تقویت حس کنجکاوی پرورش روحیه خود ارزیابی زراعت 3369/0 -2287/0 +0342/0 -0888/0 -07/0 1006/0 +0224/0 -0159/0 -1112/0 -0838/0 +003137/ 01805/ 0314/ 122/0 0451/ -0357/ 0739/0 +0284/ 0656/0 0178/ 0578/ 0767/ علوم دام +364/0 +2550/0 -0306/0 1042/ +0843/0 -0917/0 -0207/0 +0169/0 1271/0 0894/0 003105/0 +01814/ +032/0 +126/0 +0467/ +0677/ +0785/0 0284/ +0659/ +0188/ +0621/ +0879/ گیاه پزشکی -3169/0 2295/0 0325/0 +1091/0 0803/0 +1141/0 022/0 016/0 +1419/0 +1021/0 -003105/ -016/0 -027/0 -0886/ -0364/ 0515/ -0589/0 -0243/ -0522/ -0164/ -0151/ -0647/ منبع: یافتههای پژوهش +: بالاترین مقدار هر ستون -: کمترین مقدار هر ستون در این حالت، میتوان نوشت که: تعیین معیار فاصلهای برای جایگزینهای حداقل و ایدهآل فاصله گزینه iام از ایدهآل مثبت با فرمولی که در گام پنجم توضیح داده شد، محاسبه شده است."