چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی ناهنجاریهای رفتاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر و همچنین تبیین آن از طریق عوامل گوناگون انجام شده است. هدف اصلی شناخت میزان ناهنجاریهای رفتاری در بین دانشجویان و نیز مقایسه آن بر اساس عواملی از قبیل جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی بود. علاوه بر آن، شناخت ارتباط آن با سایر متغیرها از جمله استفاده از رسانهها و سن به منظور تبیین هر چه بیشتر نیز مد نظر بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. با استفاده از پرسشنامه SCL 90 که برای اندازهگیری ناهنجاریهای رفتاری و سئوالات دیگری برای اندازهگیری سایر متغیرها نظیر استفاده از رسانهها طراحی شده بود، اطلاعات از گروه نمونه 382 نفری که با روش تصادفی– طبقهای از بین دانشجویان انتخاب شده بودند، گردآوری شد. نتایج حاصله که با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسن، آنالیز واریانس و آزمون تفاوت میانگین انجام شده، نشان دادکه ناهنجاریهای رفتاری در حد نسبتا پائینی است. "افکار پارانوئیدی" و "وسواس" مهمترین ناهنجاریهای رفتاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر هستند. این میزان در بین دانشجویان دختر و پسر متفاوت است. همچنین مقطع تحصیلی تفاوتهای بارزی را نشان میدهد. سن دانشجویان مهمترین عامل مرتبط با ناهنجاریهای رفتاری است.
This study examined behavioral disorders among students, it is also explained by various factors has been done. The main objective understands of behavioral disorders among students and compare them based on factors such as gender, studying – courses and age. Moreover, Understanding its relationship with other variables including rate of the media usage and to explain more were also considered. Researchers such as "Thompson " on the relationship between behavioral disorders and role of family, GIDDENS " the effect of media "FATIN," relationship between mothers occupation, "MISRA" on high level of stress and anxiety among woman, also as neighborhood, and "JOU and FUKUDA" on the effective of social support and stress, Quantity and quality of other items in SCL 90 was emphasized. The results showed that the highest percentage of individuals in this study of behavioral disorders in the class of "weak" are on the 70% included.We use survey research method for data collection. Data was collected by researcher made questionnaire that include some items for measuring related factors such as gender, media usage and other variables, also SCL 90 questionnaire for measuring disorders. The sample size includes 382 students who chosen by classified – random sampling method. Correlation coefficients, T-test and analysis of variance were used to data analysis. The behavioral disorders are significant difference between gender and not significant difference between studying course groups. Media usage by Students and age are most important factors associated with behavioral disorders. With the increased use of mobile, strengthen behavioral disorders and increasing use of television among students, the disorders behaviors is weakening.
خلاصه ماشینی:
"بررسیهای مختلف در داخل کشور نشان میدهد در ناهنجاری رفتاری عوامل مختلفی تاثیر دارند، به طوری که بین اشتغال و عدم اشتغال مادران(فطینحور، 1375)، میزان تحصیلات والدین(رضازاده، 1371) و وضعیت روانی افرادخانواده، عامل مهاجرت، فقدان یکی از والدین و میزان درآمد خانواده و اختلافات و از هم گسیختگی خانواده و ازدواج مجدد والدین(کاهنی، 1382) و نگرش منفی نوجوانان نسبت به والدین(موسوی، 1373؛ به نقل از حسنی، 1382) و عدم ارضای نیازهای اساسی فیزیولوژیکی و عاطفی وسطح پایین تحصیلات و نقصعضو و وضعیت جسمانی ضعیف و لاغراندام(اصغری، 1381: 78)، با ناهنجاریهای رفتاری رابطه معنیداری وجود دارد.
جدول شماره (4): رابطه همبستگی بین ابعاد 9 گانه ناهنجاریهای رفتاری و شاخص استفاده از رسانهها ابعاد 9گانه میزان همبستگی استفاده از رسانهها افسردگی حساسیت بین فردی اضطراب شکایات جسمانی وسواس ترس مرضی افکار پارانوئیدی پرخاشگری روانپریشی 015/0+ 095/0+ 131/0+ 054/0- 024/0- 027/0+ 034/0- 025/0- 121/0- بحث و نتیجهگیری فرضیه اول این تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده دانشجویان از رسانهها و شاخص ناهنجاری رفتاری آنها رابطه معنیداری وجود ندارد.
باتوجه به اینکه (002/0-=r) بود میتوان نتیجه گرفت که رابطه منفی و معنیداری بین ناهنجاریهای رفتاری دانشجویان و استفاده آنها از رسانهها وجود ندارد و فرضیه اصلی مورد نظر رد میشود.
فرضیه سوم این تحقیق نشان داد که ناهنجاریهای رفتاری در بین مقاطع تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر تفاوت معنیداری وجود دارد.
فرضیه هفتم این تحقیق نشان داد که رابطه بین استفاده از رسانهها و ناهنجاریهای رفتاری در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی شبستر تفاوت معنیداری وجود ندارد."