چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مؤلفههای آموزشی بر برنامههای توسعۀ آموزشکارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 1391-1392 انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان مقاطع تحصیلی (دکتری، کارشناسیارشد و کارشناسی) بوده که 220 نفر به روش نمونهگیری تصادفیطبقهای برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی آن با مطالعۀ منابع و اخذ نظرات استادان با تجربه و صاحبنظر در زمینه آموزشکارآفرینی به دست آمد و برای محاسبه پایایی، از آزمون آلفای کرانباخ استفاده که میزان آن 93/0a= ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که سیاستهای تعیین شده بر توسعۀ آموزشکارآفرینی در دانشگاه تأثیر دارد. و بین مؤلفههای آموزشی اجرای برنامه، محتوای دوره و ارزشیابی در توسعۀ آموزشکارآفرینی در دانشگاه رابطهیمستقیم و مثبت به دست آمد. همچنین یافتهها بیانگر آن است که شاخصهای برازندگی اولیه در تأیید الگوی سیاستگذاری و مؤلفههای آموزشی اثر گذار بر توسعۀ برنامههای آموزشکارآفرینی دانشگاهی تناسب داشتن الگو را تأیید میکند.
خلاصه ماشینی:
"در اکثر دانشگاههای کشورهای پیشرفته و در حال توسعه آموزش و ترویج کارآفرینی جزو مهم برنامههای این دانشگاهها قرار گرفته و این دانشگاهها سعی نمودند با تجاریسازی دانش علاوه بر توسعۀ منابع - Entrepreneurship - Kriesner - Aldrich & et al - Rizza & Varum مالی دانشگاه، دانشجویان را نیز به سوی استفاده از دانشآموخته شده در راه کسب درآمد و سود حاصل از آن سوق دهند.
نتایج مطالعات شرفی و دیگران (1391) نشان میدهد، بین آموزش و کارآفرینی رابطه تنگاتنگی وجود دارد و در صورتی که همراه با یک مجموعه ملاحظات و توجهات باشد، این تأثیر دو چندان میشود و زمینه رشد بیش از پیش تفکر و رفتار کارآفرینی و خلاقیت را در افراد به دنبال خواهد داشت، لذا به این منظور باید در طراحی و اجرای دورههای آموزشکارآفرینی در دانشگاههای ایران مواردی از جمله ابعاد محتوا، هدف، روش تدریس و شیوه ارزشیابی مدنظر قرار گیرد.
ام" (Global Entrepreneurship Monitor) برای ارتباط بین کارآفرینی و رشد اقتصادی طراحی شده و در سال 1999 این الگو در ده کشور جهان مشتل بر: آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، فنلاند و دانمارک بررسی شد و درسالهای بعد کشورهای دیگر از جمله آرژانتین، هند، ایران و ...
یافتهها از دیدگاه دانشجویان، سیاستها و مؤلفههای اجرای برنامه، محتوای دوره و ارزشیابی چگونه و به چه شکل بر توسعۀ برنامه های آموزش کارآفرینی تأثیر می گذارند؟ بررسی اعتبار الگوی پیشنهادی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی؛ در این بخش به بررسی یافتههای پژوهش بر اساس سؤال های 1تا 4 پرداخته شده است."