چکیده:
جذابيت، عامل حياتي روايت ها و مقصود نهايي آن محسوب مي شود و نويسندگان براي تحقق آن از تمامي ظرفيت ها استفاده مي كنند كه از جمله ي آن مي توان به مولفه ي زمان، اشاره كرد كه با ظهور نظريات دانشمنداني هم چون ژرار ژنت فرانسوي، اهميتش بيش از پيش، آشكارتر شد.
اين جستار با روش تحليل محتوا بر آن است تا اهميت و تاثيرات زمان و انواع مختلف آن يعني نظم، تداوم و بسامد را از نظر ژرار ژنت در ايجاد جذابيت داستان كوتاه «الافق وراء البوابه» غسان كنفاني، نويسنده ي مبارز فلسطيني، مورد بررسي و تحليل قرار دهد تا نشان دهد كه چگونه نويسنده در نظم با گذشته نگري، آينده نگري و ايجاد دگرگوني در نظم خطي روايت و نيز، شروع آن از نيمه ي داستان، بازي هاي زماني، وارد كردن نوعي عاطفه و احساس و استفاده از ساخت برون گرا و در تداوم با فضاسازي، شتاب منفي نسبت به حوادث جذاب، شتاب مثبت نسبت به بخش هاي تكراري و خسته كننده ي روايت و نزديك كردن و دور كردن خواننده از داستان و در بسامد با تمركز بر قسمت هاي برانگيزنده ي عواطف و احساسات مخاطب و تعليق آفرين، تكرار آن ها و بيان كشمكش رواني شخصيت روايتش، به آشنايي زدايي در روايت پرداخته و نوعي ابهام و پيچيدگي را در آن وارد كرده به گونه اي كه خواننده را براي دانستن ادامه ي روايت، كنجكاو و مشتاق ساخته و او را در هول و ولا و فرضيه سازي نگه داشته است؛ هم چنين عواطف و احساسات خواننده را به-كار گرفته و نسبت به سرنوشت شخصيت هاي روايتش، حساس مي كند و بدين وسيله، پيرنگ مطلوب و پيچيده ي داستاني خود را بنا مي سازد و آن را براي خواننده، جذاب جلوه مي دهد
Attractiveness is considered as a key element in narratives and an utmost point for its accomplishment writers apply all their capacities. In this respect، one can point to the time component that with the emergence of theories such as that of France's Gerard Genet، gained more and more importance.
This search based on the content analysis tries to analyze the importance and effect of time and its types i.e. order، duration and frequency from the point of Gerard Genet in creating attraction in the short narrative of “Horizon behind Gates” by Ghasan Kanfani، a combatant Palestinian author. By this way، the paper tries to show as how the writer created some kinds of complexity and ambiguity in his narrative by looking backwards، providence and making changes in the direct order of narrative، its initiation from the middle part of the story، playing with time، injecting some sort of feeling and emotions، using the outward-oriented structure، consistency with space creation، negative acceleration towards attractive incidences and positive acceleration towards boring and repetitive parts of the narrative ، getting the reader closer to or far from the story and in frequency with focusing on parts which are exciting and parts that create suspense ، repeating and stating mental struggle of the narrative characters، In a way that makes the reader curious about the rest of the narrative. It also uses the feelings and emotions of readers and makes them sensitive towards the destiny of his characters، and by this means he constructs his plot in a favorable and complex manner and makes it more interesting for readers.