چکیده:
شان و قصه، ضمیر مفرد غایبی است که بهوسیلهی جملهی بعد از خود تفسیر میشود. این ضمیر، گاه بهصورت منفصل مرفوع، گاه متصل منصوب و گاه بهصورت مقدر میآید. ضمیر شان را با عبارت «شان یا امر چنین است» و ضمیر قصه را نیز با عبارت «قصه و داستان چنین است» تعبیر میکنند. این ضمیر را ضمیر حدیث، ضمیر مجهول و... نیز نامیدهاند.
در قرآن در موارد متعددی از این ساختار استفاده شده است و بیشتر برای بزرگداشت امری بهکار رفته است که در مورد آن سخن گفته میشود. تاکنون، تحقیقی در مورد ضمیر شان و موارد آن در قرآن به شکل خاص، صورت نگرفته است و آنچه در این خصوص بیان شده در تفاسیر و منابع اعرابالقرآن و منابع نحوی پراکنده است.
هدف این مقاله، تبیین مواردی است که در قرآن، ضمیر شان یا قصه انگاشته شده و بیان و بررسی آرای دانشمندان اسلامی در این خصوص، نتیجهگیری و همچنین تبیین موضوعاتی است که برای بیان آن در قرآن از ضمیر شان و قصه استفاده شده است.
براساس این تحقیق، مواردی که در قرآن، ضمیر شان یا قصه انگاشته شده حدود 52 مورد است که دانشمندان اسلامی دربارهی 28 ضمیر، اتفاق نظر و 24 مورد دیگر، اختلاف داشتهاند. همین اختلافها ضروری مینماید تا موضوع، بهصورت مجزا بررسی شده و گامی دیگر در جهت شناخت رموز ادبی این کتاب آسمانی برداشته شود.
The pronouns of Sha’n and Ghesseh are a singular non-present pronoun، which are interpreted with their next sentences. The difference between the two is that the first one is used with male subjects and the latter with female subjects. There are other names to these pronouns such as Hadith pronoun، Passive pronoun، Haa-al-Emaad، etc. There are various examples of such structure in the Holy Quran. The purpose of the present study is to explain the instances of this structure in the Holy Quran along with the opinions of Islamic scholars in this regard. The study will also examine the opinions، draw a conclusion، and explain the cases in which the above pronoun، are used. The cases in which these pronouns are used in the Holy Quran are 52 among which 28 cases are agreed upon and the other 24 are controversial. This very controversy makes it essential to analyze each case specifically and pave the way for further understanding the Holy Quran. The structure is mainly used to value the subject. It is worth mentioning that a study like this has never been conducted before on the Holy Quran، and what is mentioned here is a compilation of what has been said in interpretations of the Holy Quran، A’raab-al-Quran sources، and syntactic sources.