چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تاثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری و یادداری درس عربی سال اول متوسطه(دوره دوم) با روش شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه های شاهد و آزمایش انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه دانش آموزان سال اول متوسطه شهرستان آمل بود که از این جامعه 60 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس انجام گرفت. نتایج حاصل نشان داد که کاربرد نرم افزار آموزشی چند رسانه ای، بر میزان یادگیری و یادداری در درس عربی تاثیر معنی داری داشته است.
The present research was performed the affection of educational software on
retention and learning in Arabic on firs grade of high school students (Second
Intermediate Period) with quasi-experimental method, pre-test, post-test, control and
tested groups. The population consists of all first-year students in high school in
Amol where the population of 60 students were selected by cluster random sampling
method. The results showed that the use of multimedia educational software,
learning and retention in the Arabic language has a significant effect .
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل نشان داد که کاربرد نرم افزار آموزشی چند رسانه ای ، بر میزان یادگیری و یادداری در درس عربی تاثیر معنی داری داشته است .
سعادتمند(١٣٨١) نشان می دهد که بین میانگین نفرات گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بنابراین تاثیر آموزش به کمک رایانه بر یادگیری درس زبان انگلیسی را تایید کرده است .
نتایج پژوهش جوریچ ١(٢٠٠٣) نشان داد که بیشتر دانش آموزان گروه آزمایش در هر سطح تحصیلی بعد از اجرای تحقیق در ریاضیات پیشرفت کردند این پژوهش ، این موضوع را آشکار می سازد که رایانه ممکن است یکی از چندین رسانه ای باشد که برای تدریس مهارتهای تفکر در سطوح بالاتر استفاده می شود و همه این رسانه ها منجر به موفقیت های علمی در سطوح بالاتر می شوند.
نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس در زمینه آموزش چند رسانه ای(نرم افزار آموزشی) بر افزایش میزان یادگیری از درس عربی در جدول آمده است .
بنابراین نتایج بررسی آماری فرضیه اول پژوهشی نشان می دهد که آموزش نرم افزارهای آموزشی موجب ارتقا میزان یادگیری از درس عربی دانش آموزان می شود.
جدول ٤ نتایج تحلیل واریانس سنجش مکرر میزان یادگیری از درس عربی گروه کنترل و آزمایش گروه منابع تغییر مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات نسبت F سطح معنی داری آزمایش آزمون ٢٧٦/١٢ ١ ٢٧٦/١٢ ١٣/٨١ ٠/٠٠١ خطا ١٥٦/٢٣ ١٨ ٨.