چکیده:
جمهوری تاتارستان مهم ترین جمهوری مسلمان نشین روسیه است ، زیرابیشتر مسلمانان روسیه تاتار هستند. تاتارها در گذشته بر مسکو چیره شده و روس ها بیش از ٢٠٠ سال در حکومت تاتاری زیسته اند. هم اکنون نیز تاتارستان از نظر فرهنگی و اقتـصادی بـرای روسـیه اهمیـت زیـادی دارد. روسیه از تاتارستان به عنوان الگویی برای جمهوریهای مسلمان نشین ، به ویـژه در قفقـاز شـمالی استفاده میکند، زیرا تاتارها بسیار متجدد بوده و با فرهنگ ارتدوکس از در آشتی درآمده اند.پرسش اصلی مقاله این است که «درون مایه هویت مسلمانان تاتارستان ، از کدامیک از فرهنگ های اسلامی، تاتاری و روسی متاثر است »؟ فرضیه نویسندگان این است که «بـا توجـه بـه قـدرت سـه فرهنـگ اسلامی، تاتاری و روس -اسلاو-ارتدوکس در جامعه تاتارستان ، فرهنگ این جمهـوری از هـر سـه فرهنگ متاثر است ». برای بررسی این فرضیه از پژوهش های گوناگون بومی (تاتاری)و غیـر بـومی بهره برده شده تا رویکردهای گوناگون در مورد هویت مسلمانان تاتار تحلیل شود.
As most of Russian Muslims are Tatar، then Tatarstan is the most important Muslim republic of Russian Federation. In the past، Tatars have conquered Russia and for 200 years. Yet Tatarstan is important for Russia culturally and economically. Russian leaders consider Tatarstan as a model for the other Muslim republics especially the Caucasians، because Tatari Islam is too modern and in harmony with the Orthodoxy. The question of the paper is: «what are the characteristics of the Tatars’ identity?” The hypothesis of the authors is: »all three Islamic، Tatari or Russian-Slav-Orthodox identities has shaped tatari culture and identity«.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت تاتارستان در شکل دهـی بـه سیاسـت هـای فدراسـیون روسـیه در سـایر جمهوریهای مسلمان این کشور، در این مقاله می کوشیم مبانی هویتی تاتارهـا را بـشکافیم تـا وزن فرهنگ های بومی (سنت های ترکی - تاتاری ) و غیر بومی (اسلامی و روسی ) در آن آشکار شود.
آنها بدترین جنبه های فرهنگ سیاسی روسیه را به حکمرانـی تاتارــ مغـول هـا نسبت میدهند و باور دارند که مقتضیات از سر گذراندن و سرانجام چیرگی حاکمیـت مغـول ، مسکوی (Muskovy: نـام پیـشین روسـیه ) را وادار کـرد راه و روش مغـول را بپـذیرد کـه بـه ویـژه ستمگری، استبداد، بندگی و نبود آزادی از آن جمله است (١٨٩ :١٩٩٨ ,Malashenko).
به همین دلیل تاثیر بلند مدت سیاست همانند سازی منفـی بود، به این دلیل که موجب خشم شدید روسیه و روس هـا از تاتارهـایی شـد کـه بـه اسـلام و سنت های دینی و فرهنگی آن پایبند مانده بودند (١٤-١٣ :٢٠٠٤ ,Hunter).
در این فضای اندیـشگی - کـه افرادی چون ایلمینسکی، مبشر مسیحی به نیاکان چوواشی تاتارها اشـاره مـی کردنـد- مرجـانی تاتارها را قومی جدا و متفاوت دانست که فرهنگ ، قومیت و ساختارهای زبـانی ویـژه خـود را دارد که در آن ویژگی های قومی - فرهنگی بلغاری برجسته تر است ، اما عناصر قبچاق ، فنلاندی ، فنلاندی- اگریک و مغولی نیز در آن آمیخته اند (٩٧-٩٤ :٢٠٠٥ ,Yuzeev, in: Johnson).