چکیده:
جامعه امروز، به یمن صنعت هم زمان ارتباطات، درحال تجربه نوع تازهای از شبکه ایشدن و شبکه ایبودن است . هم زمانی با بیسیمی فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، نوع تازهای از جامعه شبکه ای را به وجود آورده است . در چنـین شرایطی، قطعا وابسته شدن افراد به استفاده از اینترنت و شبکه هـای اجتمـاعی اینترنتی، منجر به محوریت یافتن دستاوردهای وب٢ شده است و بـه ارتقـای جایگاه مصرف اینترنت و شبکه های اجتماعی اینترنتی در سبد مصرفی افـراد انجامیده است . با توجه به رونـد رو بـه رشـد اسـتفاده از اینترنـت ، پیوسـته قابلیت های جدیدی به این پدیده افزوده میشود و بشر کارکردی تـازه از آن میطلبد. از این روی، میتوان پیش بینی کرد که شبکه های اجتماعی بـه مثابـه تابعی از اینترنت ، در آینده، برای زندگی انسانها بسیار مهم تر خواهند بود؛ زیرا پایگاهها گسترش بیش تری خواهند یافت ؛ به گونه ای که برنامه های کامپیوتری به منظور سهولت زندگی فیزیکی اشخاص، از طریق شبکه های مجازی، قابلیت حمل و حضور و آگاهی از مکان را نیـز شـامل خواهنـد شـد. ویژگـیهـای کارکردی، تعاملی و ساختی شبکه های اجتماعی باعث میشود کاربران نقشی پویا و فعال در فرآیند ارتباط داشته باشند. امروزه، شبکه های اجتماعی قویترین ابزارها برای طرح و رواج اندیشه هـا و کارآمدترین وسایل برای نفوذ فرهنگ ها و نگرشها به قلـب جوامـع انـد. از ایـن روی ، نامشان سرفصل بسیاری از مباحث اجتماعی قـرار گرفتـه اسـت و در ایـن میان، مبحث «زن و رسانه ها» از اصلیترین موضوعاتی است که طی دهه گذشـته ، اندیشمندان و جامعـه شناسـان و بـه ویـژه، دسـت انـدرکاران مسـائل زنـان بـه آن پرداخته اند. به عبـارتی، کارکردهـای ارتبـاطی کـاملا منحصـربه فـرد شـبکه هـای اجتماعی در قیاس با رسانه های سنتی، موضوع آثـار و کـارکرد آن را بـر زنـان و ارزشهای اساسی حاکم بر این حوزه به موضوع مهمی در ادبیات و برنامـه هـای پژوهشی پیرامون شبکه های اجتماعی و رسانه های جدید تبدیل کرده است . با توجه به اهمیت و جایگاه زنان در نقش های گوناگون و روند رو بـه رشـد استفاده از شبکه هـای اجتمـاعی، بررسـی حاضـر، بـه مطالعـه «نقـش و کـارکرد شبکه های اجتماعی با مطالعـه مـوردی شـبکه اجتمـاعی کفـه مـام (mom ́Cafe)، شبکه ای برای مادران و کودکان»، به علت احراز عنـاوین و جـوایز مختلـف ایـن سایت به منزله سایت برتر در سالهای ٢٠٠٧، ٢٠٠٨، ٢٠١٠ و ٢٠١١ میپردازد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت و جایگاه زنان در نقش های گوناگون و روند رو بـه رشـد استفاده از شبکه هـای اجتمـاعی، بررسـی حاضـر، بـه مطالعـۀ «نقـش و کـارکرد شبکه های اجتماعی با مطالعـۀ مـوردی شـبکۀ اجتمـاعی کفـه مـام (mom ́Cafe)، شبکه ای برای مادران و کودکان»، به علت احراز عنـاوین و جـوایز مختلـف ایـن سایت به منزلۀ سایت برتر در سالهای ٢٠٠٧، ٢٠٠٨، ٢٠١٠ و ٢٠١١ میپردازد.
براسـاس تعریف هلن صدیق بنای، «شبکه های اجتماعی واژهای است که برای نامیدن گروهی از افراد که در میان خود دارای ارتباطات وسیع و مستمر هستند و یک حلقـۀ منسـجم ارتباطـاتی را تشکیل میدهند به کار میرود» (صدیق بنای، ١٣٧٨) هر شبکۀ اجتماعی، فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد؛ یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصربه فردی برای خود برگزیده است ؛ البته میتوان شبکه هایی یافـت کـه بـرای خـود فرهنگ ارتباطاتی تقلیدی برگزیدهاند.
٥. آیندة شبکه های اجتماعی محتمل است که در آینده، شبکه های اجتماعی با پیشرفت فناوری به گونه ای باشند که بتوانیم با استفاده از دستگاه مکانیاب از همۀ جزئیات محیط پیرامونمان آگاه شویم ؛ به این صـورت که با اسکن تصویر آن شخص یا مکان، بتوانیم از طریق مطالبی که اشخاص در شـبکه هـای اجتماعی وارد کردهاند، از آنها اطلاعاتی به دست آوریـم ؛ بـرای نمونـه ، بـا اسـکن تصـویر شخصی که در خیابان مشاهده میشود، میتوان نام او را پیدا کرد یا فهمید به چه چیزهـایی علاقه دارد.
برخی درآمدها، از بنرهایی است که در وبسایت قرار گرفته است ، اما برخلاف دیگـر شبکه های اجتماعی، کفه مام با استفاده از روشی متفاوت، به مادرانی که در سایت ثبت نام کردهاند اجازه میدهد با اسپانسرهای محصولات تعامل داشته باشند و از این طریق هم ، درآمدزایی میکند.