چکیده:
مشارکت در یادگیری، توسعه تکنولوژی و توسعه آگاهانه روشهای نوین کشاورزی، اثر مهمی بر بهرهوری کشاورزان به ویژه کشاورزان سنتی دارد. هدف این مقاله بررسی تأثیر ترویج دانش کشاورزی بر عملکرد کشاورزان گندمکار شهرستان کرمانشاه است. جامعه آماری تحقیق شامل 189 نفر از گندمکارانی است که در برنامه مدرسه در مزرعه شرکت داشتند و 3897 نفر از گندمکارانی که در این برنامه شرکت نداشتند. جهت انتخاب نمونهها از روش نمونه تصادفی استفاده شد. روایی ابزار پژوهشاز طریق اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی ومتخصصان وکارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به دست آمد. آزمون مقدماتی و اعتبار پرسشنامه ازطریق تکمیل ٣٠ پرسشنامه به وسیله گندمکاران در یکی از شهرستانهای خارج از نمونه آماری و ضریب اطمینان آلفای کرونباخ 85/0درصد محاسبه گردید. نتایج نشان داد اجرای رهیافت مدرسه در مزرعه در منطقه مورد مطالعه تأثیر قابل توجهی بر دانش و درآمد کشاورزان داشته است. نتایج آزمون t نیز حاکی از آن است که از لحاظ سن، میزان تحصیلات و میزان اراضی آبی تفاوت معنی داری بین دو گروه کشاورزان شرکتکننده و غیرشرکتکننده در برنامه مدرسه در مزرعه، وجود دارد. بررسی ویژگیهای ارتباطی گندمکاران نیز نشان داد، تماس بیشتر گندمکاران با مروجین، شرکت در کلاسهای ترویجی، توصیه کشاورزان همسایه و رهبران محلی بر شرکت گندمکاران در برنامه مدرسه در مزرعه تأثیر دارد. به علاوه نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای دانش کنترل بیولوژیکی، میزان تحصیلات، تماس با مروجین، استفاده از رسانههای انبوهی و میزان اراضی آبی توانسته اند 4/73 درصد از تغییرات متغیر میزان پذیرش را تبیین نمایند.
Learning, development of technology and adoption of new agricultural methods would have great impact upon peasant productivity more specifically upon subsistent farmer’s status. This study aims to investigate the impact of agricultural extension program upon the performance of wheat producers in Kermanshah. Research statistical society includes 186 of wheat farmers who participated in the schoolfarm program as well as 3897 who did not take Part in the program.Random samplingtechniques were applied.Viability and creditability of the research tools were determined via faculty members of Razi’s agriculture training extension centers as well as Kermanshah provinces agriculture and Jehad organization. Preliminary test and credibilityof questionnaire were done via Kronbakh85%. This study suggests that implementation of farm schooling in the study area had prominent impact upon knowledge level and income of the farmers.According to T testresults, there exists a significant differences between participant and non-participants farmers as far as the level of education and irrigated lands is concerned. Taking into account their communicative characteristics of wheat growers that is the contact of farmer with extension agent,participation in school program,neighboring farmers as well as local key figures recommendations were very influential factors. Correlation regression analysis results indicate that biological knowledge based variables ,level of education,contact with extension agent, the usageof mass media,and finally the amount of irrigated lands all could explained 73.4 percent of the variations
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون t نیز حاکی از آن است که از لحاظ سن ، میزان تحصیلات و میزان اراضی آبی تفاوت معنی داری بین دو گروه کشاورزان شرکت کننده و غیرشرکت کننده در برنامه مدرسه در مزرعه ، وجود دارد.
طبق تحقیقی که ویت و همکاران ٢ (٢٠٠٦) در سنگال انجام دادند به این نتیجه رسیدند که بین سن ، جنس و سطح زیرکشت ، نظام مالکیت ، منزلت اجتماعی و میزان پذیرش تکنولوژی های مدیریت تلفیقی آفات در دو گروه کشاورزان شرکت کننده در مدرسه مزرعه و کشاورزانی که در این مدارس شرکت نکردهاند اختلاف معنی داری وجود دارد.
نتایج مقایسه میانگین در دو گروه گندمکاران شرکت کننده و غیرشرکت کننده در برنامه مدرسه در مزرعه از لحاظ ویژگی های ارتباطی نشان داد که از لحاظ متغیرهای ملاقات با مروجین ، شرکت در کلاسهای ترویجی ، توصیه کشاورزان همسایه و توصیه رهبران محلی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود دارد.
از سوی دیگر، نتایج نشان داد که بین دو گروه شرکت کننده و غیرشرکت کننده در برنامه مدرسه در مزرعه از لحاظ دانش حشرهشناسی ، آفت کش ها، واریته های مقاوم و ارقام اصلاح شده تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که از لحاظ سن ، میزان تحصیلات و میزان اراضی آبی تفاوت معنی داری بین دو گروه کشاورزان شرکت کننده و غیرشرکت کننده در برنامه مدرسه در مزرعه وجود دارد.
(2005), Impact of farmer field school approach on acquisition of knowledge and skills by farmers about cotton pests and other crop management practices – evidence from India."