چکیده:
بعد از جنگ جهانی دوم و با خروج تدریجی ژاپن از انزوای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زمینه برای رشد ادبیات تطبیقی فراهم شد، و محققان تطبیقگر در نتیجه اشتیاق به مدرنیسم از ادبیات تطبیقی با تأثیرپذیری از مکتب فرانسه استقبال کردند. انجمن ادبیات تطبیقی در سال 1948 تأسیس و اولین شماره مجله آن در 1958 چاپ شد. اگر نه همه اما در اکثر دانشگاههای ملی و خصوصی درسهای علوم اجتماعی و انسانی و بهخصوص ادبیات با جنبه بینالمللی و بینفرهنگی برگزار میشود و دانشگاههای خصوصی در این زمینه فعالتر و نوآورتر بودهاند. در سال 2002 توافقنامههای بینالمللی برای اتقای مطالب درسی با دانشگاههای خارجی امضا کردند و تعداد اساتید خارجی افزایش یافته است. گرچه ژاپن کشوری در شرقیترین قسمت آسیا محصور در آب با زبان و خط کاملا متفاوت است و پیشتاز نظریهای جدید در حوزه ادبی و ادبیات تطبیقی نبوده، اما توانسته است برخی نظریههای ادبی جهانی را؛ حفظ سنتها و فرهنگ خود مورد استفاده قرار دهد، و برخی جنبههای فرهنگ و ادبیات خود را که در قالب آن نظریهها در میآید به جهانیان بشناساند.
خلاصه ماشینی:
com"/> تاریخ پذیرش: 9/2/93 چکیده بعد از جنگ جهانی دوم و با خروج تدریجی ژاپن از انزوای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زمینه برای رشد ادبیات تطبیقی فراهم شد، و محققان تطبیقگر در نتیجه اشتیاق به مدرنیسم از ادبیات تطبیقی با تأثیرپذیری از مکتب فرانسه استقبال کردند.
اگر نه همه اما در اکثر دانشگاههای ملی و خصوصی درسهای علوم اجتماعی و انسانی و بهخصوص ادبیات با جنبه بینالمللی و بینفرهنگی برگزار میشود و دانشگاههای خصوصی در این زمینه فعالتر و نوآورتر بودهاند.
گرچه این مطالعات جنبه تاریخ فرهنگی دارد اما جزو اولین ارتباطهای پویای فرهنگی بعد از جنگ جهانی دوم بین کشورهای اروپایی با ژاپن محسوب میشود.
بعد از جنگ جهانی دوم آرام آرام ادبیات تطبیقی جای خود را در ژاپن باز کرده است.
تأسیس انجمن ادبیات تطبیقی ژاپن (YCLA) در سال 1948، و تأسیس رشته "ادبیات و فرهنگ تطبیقی" در مقطع لیسانس در دانشگاه توکیو در 1953 از شاخصهای مهم بر تأیید این مطلب است.
از این دوران به بعد اگر نه همه اما در بیشتر دانشگاهها رشتههایی برای مطالعات ادبی تطبیقی تشکیل شد و مطالعات و تحقیق درباره تأثیر ادبیات غرب بر ژاپن رونق یافت.
بینالمللی کردن برنامههای درسی در دانشگاههای ژاپن شاید بتوان به عنوان یکی دیگر از شاخصهای رونق ادبیات تطبیقی در ژاپن، سیاستهای بینالمللی کردن برنامههای درسی مؤسسات آموزش عالی ملی و خصوصی در این کشور را نام برد؛ که گویای وسعت فعالیتهای این کشور در فراهم کردن شرایط مناسب برای آشنا ساختن دانشجویان با دیدگاهها و مطالب درسی بینالمللی است.