چکیده:
صنعت گردشگری[1]بهعنوان یکی از پر درآمدترین صنایع جهان بهشمار میرود. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را بهعنوان یک ثروت با ارزش در نظر گرفتهاند تا بتوانند از آثار مثبت آن برای درآمدزایی، اشتغال و رشد و توسعه استفاده نمایند. گردشگری صنعتی است که قابلیتهای زیادی برای ایجاد کسب و کارهای جدید دارد و میتواند به توسعهی اشتغالزایی و کارآفرینی کمک کند. بنابراین در این مطالعه اثر گردشگری بر توسعهی کارآفرینی مورد بررسی قرار میگیرد. برای این منظور منتخبی از کشورها (26 کشور) که هم از نظر ورود گردشگر و هم از نظر درآمدی مشابه یکدیگر هستند، درنظر گرفته شده و یک الگوی اقتصادسنجی در طی دورهی 2012-2004 تصریح شده است. نتایج بهدستآمده بیانگر تأثیر مثبت و معنیدار گردشگری، تجارت بینالملل، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، آزادی اقتصادی و آموزش بر توسعهی کارآفرینی است.
Nowadays، tourism is considered as one of the most lucrative industries in the world. This industry has been considered as a valuable source for bringing revenues، creating jobs، and developing the infrastructure. Tourism is has a lot of potentials in making new businesses and it can help to develop employment and entrepreneurship. Therefore، this study aims to research the effect of tourism industry on entrepreneurship. Twenty six countries which are similar in the number of tourists have been selected and also an econometric model has been estimated during 2004-2012 by STATA (13). The empirical results state meaningful and positive impact of tourism، international trade، foreign direct investment، openness and education upon development of entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
رشد اقتصادی بالاتر در یک منطقه نشان دهنده ی افزایش ثروت ، اندازه ی بازار، شدت معامله های اقتصادی و در نتیجه افزایش فرصت های کلی برای شغل های جدید است (آدرچ و کیلباچ ٥، ٢٠٠٨)، به طوری که رشد اقتصادی موجب افزایش در ظرفیت های اقتصادی از طریق 1 Jones 2 Meyer and Sinani 3 De Backer and Sleuwaegen 4 Ayyagari & Kosová 5 Audretch & Keilbach سرمایه گذاری های جدید می شود و هر افزایشی در تولید ناخالص داخلی می تواند اثر مثبتی بر فعالیت های کارآفرینانه ایجاد کند.
1 Evansand Leighton 2 Acs 3 Foti & vivaelli 4 Goetz 5 Okoroafo 6 Kim & Li 7 Ayyagari & Kosová 8 Tiberiu & Tămăşilăa 9 Herrera مطابق با ادبیات نظری موجود به طور کلی الگوی رگرسیونی مورد استفاده در این پژوهش برای کشور i (به عنوان عضوی ازکشورهای منتخب ) در زمان t به صورت زیر قابل تصریح است : Entit= αi+ β1 Tradeit+ β2 toureXPit+ β3 FDiit+ β4 EFiit+ β5 dGDPit+ β6 eduit+ β7 Unit+ εit (1) که در آن Ent it میزان کارآفرینی کشور i ام در سال tام ، tourexpit مخارج گردشگری بین الملل کشور iام در سال tام ، Tradeit تجارت بین الملل (gdp%) کشور iام در سال tام ، FDIit سرمایه گذاری مستقیم خارجی (gdp%) کشور iام در سال tام ، EFIit شاخص آزادی اقتصادی کشور iام در سال tام ، dGDPit رشد اقتصادی کشور iام در سال tام ، edu it سطح سواد دانشگاهی و آموزش کشور iام در سال tام و Unit سطح بیکاری افراد دانشگاهی کشور iام در سال tام است .