چکیده:
دانش یکی از عوامل مهم توانایی سازمان ها برای رقابت در بازار جدید جهانی است. بنابراین سازمان ها باید آن را منبعی ارزشمند و گرانبها بدانند و از آن برای دستیابی به آگاهی و مهارت جمعی، به منظور ایجاد پایگاه دانش سازمانی بزرگ تر، استفاده برند. صنعت فناوری اطلاعات بر این باور اشاره دارد که مدیریت دانش نه تنها هزینه ها را کاهش و انعطاف پذیری راهبردی را افزایش می دهد، بلکه تولید و کاربرد دانش را سهل و آسان می کند. این مقاله با ارائه بینشی نظام مند، به بررسی و تحلیل رابطه چگونگی استقرار مدیریت دانش با سلامت سازمانی در دانشگاه افسری امام علی(ع) می پردازد. این تحقیق کاربردی و از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق، پرسشنامه های محقق ساخته استقرار مدیریت دانش و سلامت سازمانی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی شاغل در حوزه های آموزشی، پژوهشی و اداری در دانشگاه افسری امام علی(ع) است. در این تحقیق بر اساس مقیاس اندازه گیری(رتبه ای) و نوع متغیرهای تحقیق، ابتدا با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، رابطه بین متغییرهای تحقیق بررسی و فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفته است. از طرفی از آنجا که می باید این متغیرها براساس ویژگی های آزمودنی ها تحلیل شوند، در این زمینه از آزمون های T، تحلیل واریانس، آزمون دانکن و رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد، بین چگونگی استقرار مراحل مختلف مدیریت دانش و سلامت سازمانی همبستگی ناقص و مستقیم وجود دارد.
Knowledge is taken as one of the most important sources of organizational capability for competition in the world market such that organizations should appreciate its value and take its advantages to find access to collective awareness and skill in order to establish a macro organizational knowledge bank. IT refers to the fact that KM not only reduces the expenses and enhances strategic flexibility but also facilitates knowledge generation and application. Holding a systematic approach، this study investigates the relationship between the implementation of KM and organizational safety. As an applied and correlational attempt، the study employed a researcher-made questionnaire to collect data from the sample including the staff members engaged in various sectors of Imam Ali University. Based on ordinal scale and given the nature of the variables، first Spearman correlation coeffiecient was run to address the relationship among the variables. Moreover، t-test، ANOVA، Duncan Test، and one-variate and multi-variate regression analyses were conducted as to the data. The findings revealed that there is some sort of direct correlation between the nature of implementation of various steps of KM and organizational safety.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطۀ چگونگي استقرار مديريت دانش با سلامت سازماني (ع ) در دانشگاه افسري امام علي شيرزاد عليپور١ ، اميد اردلان ٢، ناصر عباس زاده 3 چکيده دانش يکي از عوامل مهم توانايي سازمان ها براي رقابت در بازار جديد جهاني است .
com٦٢) (ع ) ٣- استاديار مديريت آموزشي و عضو هيئت علمي دانشگاه افسري امام علي مقدمه اگرچه پياده سازي مديريت دانش در سطح سازمان ممکن است هزينه بر باشد، در عوض سرمايه هاي دانشي و متعاقب آن ساير سرمايه ها را به خصوص در مراحل ابتدايي به سرعت افزايش ميدهد.
به تعبير واضح تر و کاربرديتر مديريت دانش فرايند خلق دانش ، کسب دانش ، ذخيره سازي دانش ، انتشار و به اشتراکگذاري دانش و به کارگيري دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طريق ايجاد پيوند ميان منابع انساني، فناوري اطلاعات و ارتباطات و ايجاد ساختاري مناسب براي دستيابي به اهداف سازماني صورت پذيرد.
براي نهادينه کردن دانش در يک سازمان نياز به يک نظام آموزشي و پرورشي مستمر، کارآمد و پوياست تا با استفاده از ابزارهاي مديريتي نوين ، فنون و فناوري پيشرفته ، سطح علمي و هوشياري افراد را با توجه به تغييرات سريع در دنياي امروز در سازمان افزايش دهد؛ براي مثال ميتوان از برگزاري دورهاي آموزش رايانه و کاربرد آن در کارهاي روزمره و استفاده از اينترنت و ساير نرم افزارها و سخت افزارهاي جانبي و سازماني و همچنين يادگيري زبان هاي خارجي نام برد.