چکیده:
مقدمه: آموزش بالینی رکن اساسی و قلب آموزش پرستاری محسوب می گردد. پرستاری حرفه ای مبتنی بر عملکرد می باشد و ارزشیابی تحقق اهداف آموزشی دانشجویان پرستاری در شکل کسب مهارت از ضروریات این حرفه می باشد. هدف این تحقیق تعیین میزان دستیابی به اهداف آموزشی بالینی در مهارت های بنیادین پرستاری در دانشجویان سال آخر پرستاری در بخش مراقبت های ویژه بود.
مواد و روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی بر روی 56 نفر از دانشجویان پرستاری سال آخر صورت گرفت. نمونه ها به صورت هدفمند در بخش مراقبت های ویژه انتخاب شدند و در ایستگاه های آسکی تحت مشاهده مستقیم قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از برگه مشاهده با استقاده از نرم افزار SPSS نسخه 19مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در هر مهارت، سطح توانایی دانشجویان در پنج سطح از غیرقابل قبول تا عالی رده بندی شد.
نتایج: در بررسی نتایج به دست آمده از این پژوهش مشخص می گردد که تنها در رویه پرستاری گذاردن آنژیوکت دانشجویان پرستاری سطح مهارت بسیار خوب یا عالی را نشان دادند در حالی که هیچ یک از واحدهای مورد پژوهش در برخی مهارت ها از قبیل پانسمان، گذاشتن لوله معده و سوند ادراری سطح مهارت بسیار خوب یا عالی را نشان ندادند. تنها متغیری که با مهارت دانشجویان رابطه معنی داری داشت میزان فرصت های تکرار و تمرین رویه پرستاری در آموزش بالینی بود (01/0=P).
نتیجه گیری: در این پژوهش مشخص گردید که دانشجویان پرستاری در انجام مهارت های پایه بالینی دچار نقایص قابل توجهی بودند. با توجه به اهمیت پرورش مهارت های پایه بالینی دانشجویان پرستاری، پیشنهاد می گردد فرصت های یادگیری بیشتری برای دانشجویان فراهم گردد تا به تمرین مهارت های پایه بالینی در دوران آموزشی بپردازند.
Introduction: Clinical education is an essential component and the heart of nursing education. Nursing is a practice-based discipline and the evaluation of educational goal achievement of nursing competency is essential. The objective of this study was to identify the achievement of clinical educational goals in fundamental skills among senior nursing students in ICU.
Methods: This descriptive-analytical research was conducted on 56 senior nursing students. Subjects of this study were purposefully selected، and were directly observed in OSCE stations. Collected data were analyzed with SPSS-19 software. In each skill، the students' skills were categorised into five levels from unacceptable to excellent.
Results: Subjects of this study demonstrated excellent competency in insertion of IV catheter; however، they showed neither good nor excellent competence in some fundamental procedures such as dressing، insertion of urinary catheter and feeding tube. The only variable with significant relationship to skill was students’ opportunities to repeat a procedure during clinical education (P= 0.01).
Conclusion: The finding of this study revealed that senior nursing students had significant deficits in their clinical skills. Given the importance of fostering students' fundamental skills، offering additional learning opportunities for students to practice basic clinical skills is recommended.