چکیده:
تبلیغ اسلامی ابزاری است که پیامبر اسلام)(ص)، ائمه اطهار(ص) و دانشمندان اسلامی به قصد گسترش علمی، عاطفی و رفتاری اسلام از آن استفاده کردهاند. مبلغ بهعنوان یک مدیر تبلیغ، علاوه بر اینکه به علومی همچون تفسیر، فقه، اصول و مانند آن نیازمند است، باید از «برنامهریزی ارتباطات» آگاهی داشته باشد. بیشتر سازمانها و افراد به دنبال راهکارهایی برای اثربخشی هستند. «برنامهریزی ارتباطات» یکی از عواملی است که در کارایی و اثربخشی تبلیغ اسلامی تأثیر بسزا دارد. این مقاله بهمنظور شناسایی نقش برنامهریزی ارتباطات در تبلیغ اسلامی، پس از جمعآوری ادبیات تحقیق و پس از جستوجو در کتابهای اسلامی، یافتههای خود را با تمرکز بر روش «تحلیلی ـ توصیفی»، بیان کرده و به نتایج ذیل دست یافته است: مبلغ با برنامهریزی ارتباطات میتواند هدف خود را تعیین و راه رسیدن به آن را مشخص کند و موانع رسیدن به آن را برطرف سازد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به تعاریف یاد شده برنامه ریزی ارتباطات (Communication planning) عبارت است از: تعیین هدف و پیش بینی کردن راه های انتقال علایم پیام که با ارسال و دریافت معنا صورت می گیرد.
6. طبقه بندی و تحلیل پیام: هر جزء پیام را باید هم به طور مجزا و هم در ارتباط با کل پیام طبقه بندی و بررسی کرد تا روابط علی موجود میان متغیرها شناسایی شود و داده های مربوط به برنامه ریزی ارتباطات جاری، جمع آوری و ارزیابی گردد (همان، ص 194ـ200).
تجزیه و تحلیل داده ها در مسیر تبلیغ اسلامی، همواره مشکلاتی برای مبلغ وجود دارد؛ ازجمله: ابهام در نتیجة کار، مشخص نبودن بهترین روش تبلیغ اسلامی (اقلیدی نژاد، 1381)، کلی بودن اهداف، نشناختن موانع ارتباطات، دو دلی، و خود بینی در اجرای برنامه ریزی ارتباطات.
هرچند این سخن حضرت علی علیه السلام در تمام کارها و فعالیت ها ساری است، ولی ـ به ویژه ـ توجه به آن می تواند مبلغ را در فعالیت تبلیغی ایمن سازد و با برنامه ریزی و مشخص کردن هدف، راه درست رسیدن به آن را مشخص کند تا از آینده تبلیغش هیچ نگرانی نداشته باشد.
هرچند این سخن حضرت علی علیه السلام دربارة دقت در برنامه ریزی است، ولی در صورت توجه به آن، مبلغ می تواند پیش از شروع تبلیغ، با برنامه ریزی ارتباطات بهترین روش و شیوه را انتخاب کند تا به نتیجة بهتر برسد."