چکیده:
هدف کلی این پژوهش تحلیل سازوکارهای بهبود توسعة منابع انسانی (اعضای هیئت علمی) دانشکدههای کشاورزی است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و از نوع توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری این تحقیق اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزیاند و جامعة آماری پژوهش عبارت است از 1178 نفر از اعضای هیئت علمی. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از روش نمونهگیری چندمرحلهای استفاده شد. در نهایت، 248 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای است که روایی آن از طریق متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (بالای 7/0) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که 48 سازوکار در زمینة توسعة اعضای هیئت علمی مؤثر است که، در نهایت، با توجه به تکنیک تحلیل عاملی، به چهار زمینهـ فردی، مشارکت اجتماعی، حرفهای، و آموزشیـ دستهبندی شد، که 66 درصد واریانس کل را تبیین کرد.
خلاصه ماشینی:
اولویت بندی اهمیت و تأثیر نشانگرها انحراف ضریب میانگین معیار تغییرات توسعة آموزشی طراحی سیستمی (برقراری سازوکاری مشخص ) برای شناسایی منظم نیازهای آموزشی 4/03 0/734 0/182 و توسعه ای اعضای هیئت علمی ایجاد زمینه و روحیة تلاش برای بهتربودن در اعضای هیئت علمی با یادگیری روش ها 4/1 0/778 0/189 و مهارت های جدید توجه اعضای هیئت علمی به شکاف بین وضع موجود و مطلوب علمی خـود و اسـتفاده 4/1 0/761 0/186 از آن به منزلة فرصتی برای یادگیری خودگردان آموزش و فراهم نمودن دسترسی به نرم افزارهـای علمـی و آموزشـی مـرتبط بـا رشـتة 4/17 0/798 0/191 تحصیلی اعضای هیئت علمی فرایند توسعة منابع انسانی فراهم کردن شرایط لازم برای یادگیری از تجربیات موفق اعضای هیئـت علمـی سـایر 4/02 0/728 0/181 دانشگاه ها و سازمان های مرتبط دعوت گروه ها از استادان و متخصصان سایر دانشگاه ها و بخش های اجرایی مرتبط بـه 4/03 0/785 0/195 منظور اشتراک ایده های جدید به کارگیری نتایج تحقیقات اعضای هیئت علمی به صـورت عملـی در بهبـود وضـعیت 4/09 0/821 0/201 آموزشی و پژوهشی دانشکده عقد قرارداد ارائة خدمات آموزشی و پژوهشـی اعضـای هیئـت علمـی بـه بخـش هـای 4/01 0/83 0/207 اجرایی مرتبط به منظور برقراری شبکة ارتباطات اجتماعی - علمی برون داد توسعه ارائة ایده های جدید به صنایع مرتبط با بخش کشاورزی در راستای بهبود فعالیـت هـای 4/17 0/701 0/168 آنان نوآوری و علم افزایی 4/24 0/75 0/177 تربیت دانش آموختگان با سطح مهارت های علمی و عملی مناسب 4/27 0/77 0/18 عملی کردن ارتباط دانشگاه و بخش کشاورزی با ارتقای سطح توسعة علمی ، حرفه ای ، و 4/18 0/777 0/186 اجتماعی اعضای هیئت علمی بررسی وضعیت نشانگرهای توسعة اعضای هیئت علمی برای بررسی وضعیت نشانگرها با استفاده از آزمون نشانه فرضیة زیر آزمون شد: فرض صفر (H٠): تفاوت از متوسط میانگین نشانگرها در آموزش عالی معنـی دار نیسـت و یـا وضعیت نشانگرها در حد میانگین متوسط است .
Linking education reform and teacher professional development: the efforts of nine school districts.