چکیده:
این پژوهش به بررسی و تبیین رابطة سرمایة اجتماعی با فضیلت سازمانی در شهرداری رشت میپردازد. بررسی رابطه بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی و توصیف متغیرهای آنها از مبانی نظری اهداف این پژوهش است. فرض اساسی این پژوهش این است که آیا بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و متغیرهای سرمایة اجتماعی میتوانند تغییرات فضیلت سازمانی را تبیین نمایند. بدین منظور، از جامعة آماری 927 نفر کارمند مناطق پنجگانة شهرداری رشت حجم نمونه 240 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامة 36 سؤالی بود. در این تحقیق، به منظور آزمون فرضیههای مرتبط با مدل مفهومی پیشنهادی، از روشهای آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده شد. در روش توصیفی، از جداول آماری برای توصیف و تحلیل جمعیتشناختی تحقیق استفاده شد. همچنین، در روش آمار استنباطی، از تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در شهرداری رشت بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت واضعتر، با افزایش سرمایة اجتماعی فضیلت سازمانی ارتقا و بهبود مییابد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در شهرداری رشت بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
با وجود این ، طبق نظر آدلر و کان ، بـا فـرض دوران طفولیـت کـاربرد سـرمایة اجتماعی در زندگی سازمانی ، تحقیقات نشان می دهد که سرمایة اجتمـاعی سـازمان مـی توانـد از سرمایة فکری حمایت کند (مقیمی و حسن زاده ثمرین ، ١٣٨٩).
فرضیه های فرعی نیز به شرح زیر هستند: فرضیة اول : بین بعد شناختی (باورها و ارزش هـای مشـترک ) سـرمایة اجتمـاعی بـا فضـیلت سازمانی در شهرداری رشت رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیة دوم : بین بعد ساختاری (مشارکت ) سرمایة اجتماعی با فضیلت سازمانی در شـهرداری رشت رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیة سوم : بین بعد رابطه ای (اعتماد) سرمایة اجتماعی بـا فضـیلت سـازمانی در شـهرداری رشت رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
همان طور که مشاهده می شود، شدت رابطه بین ارزش های مشترک و فضـیلت سـازمانی (٠/٦٢) برای این تأثیر با توجه به علامت ضریب B مستقیم و مثبت است .
فرضیة اول : بین ابعاد شناختی سرمایة اجتماعی (باورهـا و ارزش هـای مشـترک ) بـا فضـیلت سازمانی در شهرداری رشت رابطة مثبت و معنی داری وجود دارد.
فرضیة دوم : بین ابعاد ساختاری سرمایة اجتماعی (مشارکت ) با فضیلت سازمانی در شـهرداری رشت رابطة مثبت و معنی داری وجود دارد.
فرضیة سوم : بین بعد رابطه ای سرمایة اجتماعی (اعتماد) بـا فضـیلت سـازمانی در شـهرداری رشت رابطة مثبت و معنی داری وجود دارد.