چکیده:
مفهوم شکلگیری عادات مربوط به مصرف در تابع مطلوبیت خانوار نمونه در مدلهای ادوار تجاری حقیقی میتواند پدیده جایزه ریسک را توضیح دهد. تحلیل جزئی در مورد پویاییهای از مدل شکلگیری عادات در مصرف و فراغت بهصورت کامل در ایران انجام نشده است. در این مطالعه با تعدیلاتی در الگوی ادوار تجاری حقیقی، یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی (DSGE[1]) برای اقتصاد ایران طراحی شده است که در آن میتوان خصوصیات ادوار تجاری اقتصاد ایران را با فرض وجود وجود پارامترهای عادات مصرفی و فراغت در تابع مطلوبیت نشان داد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که وجود پارامترهای عادات مصرفی و فراغت در مدل میتواند میزان مصرف، فراغت و تولید را بیش از پیش تغییر دهد. نتایج نشان میدهد اگر پارامتر شکلگیری عادات فراغت در تابع مطلوبیت وجود داشته باشد میتواند تولید را بیشتر کاهش دهد.
In real business cycle models، the concept of habit formation، which can explain phenomena such as the equity premium puzzle، is mostly restricted to the consumption part of the utility function of the representative household. At least، a detailed analysis of the dynamics of a model with habit formation in both consumption and leisure does not yet exist in Iran studies. In this study، by making adjustments in real business cycle model، a dynamic stochastic general equilibrium model (DSGE) is designed for Iran in which one can show the business cycle characteristics of Iranian economy. Findings in this research show that leisure and consumption habits parameters in the model can change consumption، leisure and production more than before. The results indicate that if the leisure habit parameter is considered in the utility function، it can reduce production further.
خلاصه ماشینی:
این نتایج مطابق با مـقاله لتاو و اهـلیگ (٢٠٠٠) است ، هنگامی که شکل گیری عادات مصرفی در مدل وارد میشود، مردم واکنش کمتری به تکانه تکنولوژی نسبت به زمانیکه این پارامتر در تابع مطلوبیت وجود نداشته باشد، از خود نشان میدهند، لذا Ct ملایم تر خواهد شد.
در نمودار (٣)، فرض شده است پارامتر شکل گیری عادات فراغت اگر در تابع مطلوبیت خانوار افزایش یابد (αl بیشتر شود)، تغییرات منفی فراغت در ابتدای شوک با افزایش αl کمتر خواهد بود.
نمودار سمت راست با اهمیت تر شدن پارامتر عادات مصرفی برای مصرف کنندگان را نشان می دهد؛ حال اگر مقدار این پارامتر افزایش یابد یعنی ٠٧٥=αc، باعث خواهد شد که مصرف کمی کمتر از ٠/٧ درصد انحراف از حالت باثبات انحراف پیدا کند و متغیرهای تولید و فراغت به کمی کمتر از ٠/١ و ٠/١- افزایش یابند.
Journal of Monetary Economics, 15 May 1985: 145–161 Oh, Jonghyeon: A DSGE Model with Habit Formation and Nonconvex Capital Adjustment Costs.
اثر درآمدی و اثر جانشینی به صورت مخالف جهت یکدیگر عمل میکنند، اثر کل بروی فراغت نامعلوم است و بستگی به مقداردهی به پارامترها در تابع مطلوبیت دارد، بویژه عکس کشش جانشینی بین زمانی مصرف Υ و عکس کشش عرضه نیروی کار نسبت به دستمزد n، و همچنین پارامترهای که اهمیت و ماندگاری از شکل گیری عادات در مدل خواهد بود: مقادیر بالاتر از ٥ برای پارامترهای Υ و n ، اثر درامدی اثر غالب خواهد بود بنابراین بعد از شوک تکنولوژی فراغت .