چکیده:
در سالهای اخیر موضوع کارآفرینی فرهنگی بهدلیل ماهیت فرهنگی، اهمیت مقولۀ فرهنگ و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشورها اهمیت ویژهای یافته است. نوشتار حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی است. بهمنظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامۀ 25 سؤالی، استفاده شده است. جامعۀ مورد بررسی، کارآفرینانی هستند که در حوزۀ کسب و کارهای فرهنگی فعالیت میکنند. همچنین، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 217 نفر محاسبه شد. ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل دادهها شامل، تحلیل عاملی اکتشافی بهمنظور دستهبندی عوامل شناساییشده و تحلیل عاملی تأییدی با هدف تأیید مدل بهکار برده شده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از ابزار یادشده نشان میدهد 23 عامل که در پنج بعد نگرش فرهنگی، اطلاعات عمومی در حوزۀ فرهنگ، مهارتهای فردی، مهارتهای بازاریابی و آگاهی از منابع محیطی قرار میگیرند را میتوان بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر موفقیت کارآفرینی فرهنگی در نظر گرفت.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل دادهها با استفاده از ابزار یادشده نشان میدهد 23 عامل که در پنج بعد نگرش فرهنگی، اطلاعات عمومی در حوزۀ فرهنگ، مهارتهای فردی، مهارتهای بازاریابی و آگاهی از منابع محیطی قرار میگیرند را میتوان بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر موفقیت کارآفرینی فرهنگی در نظر گرفت.
همچنین، کلمر<FootNote No="35" Text=" Klamer"/> (2011) توجه به روابط اجتماعی و منابع محیطی را بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت کارآفرین فرهنگی دانسته است.
اندرسون<FootNote No="38" Text=" Anderson"/> (2013) مهارتهای کارآفرین و استفاده از منابع محیطی را بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت در حوزۀ کارآفرینی فرهنگی شناسایی کرده است.
شاخص کوهن-کاپا<FootNote No="40" Text=" Cohen-Kapa"/> (نسبت داوریهای مورد توافق به تعداد کل داوریها) با مقادیر بالای 60/0 را میتوان بهمنظور بررسی میزان توافق قضاوتهای ارزیابان برای تعیین روایی محتوای پرسشنامه بهکار برد(Rojas &amp;amp; et al.
مؤلفههای تأثیرگذار بر موفقیت کارآفرینی فرهنگی بر اساس مطالعۀ تحقیقات پیشین (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به توضیحات مطرحشده در بخش روششناسی، بهمنظور تعیین پایایی پرسشنامه از شاخص آلفای کرونباخ استفاده شده است.
بهمنظور تأیید مدل موفقیت کارآفرینی فرهنگی لازم است تا نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، در نرمافزار آموس مورد آزمون قرار گرفته و تحلیل عاملی تأییدی اجرا شود.
از سوی دیگر، در مقالۀ حاضر، ابعاد نگرش فرهنگی و اطلاعات عمومی در حوزۀ فرهنگ نیز بهعنوان عواملی تأثیرگذار بر موفقیت کارآفرینی فرهنگی شناسایی شده که در تحقیقات گذشته به آن پرداخته نشده است.