چکیده:
با توسعۀ روزافزون فناوری اطلاعات، بانکهای تراز اول در جستوجوی راهکارهای مناسبی برای ارضای نیاز مشتریان خود هستند. این مقاله با نگرش سیستمی و نگاهی همهجانبه، اغلب ابعاد تأثیرگذار در این عرصه، شامل عوامل داخلی و عوامل محیطی را بهصورت متمرکز مورد بررسی قرار میدهد. بر این اساس، شاخصهای تأثیرگذار بر راهکارهای خدمات نوین بانکی با تأکید بر نگرش سیستمی از دید خبرگان مورد بررسی قرار گرفت و سپس به رتبهبندی آنها اقدام شد. در این مطالعه با درنظر گرفتن جامعۀ نخبگان و مدیران معاونت برنامهریزی و هدایت راهبردی بانک انصار به حجم 80 نفر، از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری نظرات جامعۀ آماری استفاده شد. همچنین با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری، مطالعۀ جامعه به روش تمامشماری انجام گرفت. برای تحلیل دادههای پرسشنامه، از روش تحلیل واریانس، تحلیل عاملی اکتشافی و ابزار SPSS بهرهجویی شده است. درنهایت مشخص شد شاخصهای شناسایی رقبا و امنیت سیستم خدمات نوین بانکی، از اهمیت بالاتری برخوردارند. همچنین با استفاده روش تحلیل عاملی، چهار شاخص حذف شد و بقیۀ شاخصها در پنج دسته (عامل) قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور در اين مقاله تلاش شـده تـا اغلـب شـاخص هـا و عوامـل تأثيرگذار بر راهکارهاي خدمات بانکداري نوين ، اعم از عوامل تأثيرگذار محيط داخلـي (امنيـت و قابليت اطمينان سيسـتم خـدمات بانکـداري نـوين ـ سـطح زيرسـاخت فنـاوري IT١) و عوامـل تأثيرگذار محيط خارجي (توانمندبودن نسبت به رقبا، همکاري با مؤسسه هاي علمي ، قوانين دولتي و سياستگذاري ) بررسي شود.
جدول ١ نمايان گر شاخص هاي مؤثر بر راهکارهاي خدمات بانکداري نوين مـورد بررسـي در اين پژوهش است ، همچنين مدل مفهومي پژوهش در شـکل ١ نمـايش داده شـده اسـت .
جدول ١ نمايان گر شاخص هاي مؤثر بر راهکارهاي خدمات بانکداري نوين مـورد بررسـي در اين پژوهش است ، همچنين مدل مفهومي پژوهش در شـکل ١ نمـايش داده شـده اسـت .
در ايـن پـژوهش پس از تحليل هاي انجام شده روي داده ها، الگـويي بـراي شناسـايي شـاخص هـاي تأثيرگـذار بـر موفقيت خدمات بانکداري نوين ارائه شد که شامل ١٣ شاخص در قالـب ٥ عامـل اسـت .
Surveying Factors affecting internet banking acceptance through emerging two model of “technology acceptance” and “planed behavoir theory” with risk and percepted profit by consumer, Journal of marketing management, 7(15): 1-14.
Surveing Factors affecting client satisfaction at Refah Bank in view of customers, Thesis for MA, Allameh Tabatabaee university, Faculty of Management & Accounting, Tehran.
Offering a conceptual model for determining prominent factors affecting systems quality of internet banking services (case study: Mellat Bank), Journal of information technology management, 5(1): 19-36.
Factors affecting acceptance of electronic banking markets in view of customers (case study: Saman Bank), Journal of information technology management, 4(11): 155- 174.