چکیده:
پژوهش حاضر تلاش میکند که با استفاده از تلفیق سه روش مهندسی کانسی، مدل کانو و طراحی آزمایشهای تاگوچی، برای شناسایی، دستهبندی و اولویتبندی نیازهای احساسی مشتریان (کانسی) در صنعت خودرو، رویکردی جدید پیشنهاد دهد تا سبب جلب رضایت بیشتر آنان شود. بهمنظور دستیابی به این هدف، ابتدا واژگان کانسی و مشتری پس از شناسایی، غربال میشوند، سپس این واژگان بر اساس مدل کانو طبقهبندی خواهند شد. در مرحلۀ بعد، بهکمک روش طراحی آزمایشهای تاگوچی، سطوح بهینه و اولویتبندی ویژگیهای جذاب بهدستآمده از مدل کانو تعیین شد. بهمنظور سنجش اعتبار و کارایی رویکرد پیشنهادی، مطالعۀ موردی در صنعت خودرو، در یکی از نمایندگیهای مجاز ایران خودرو در شهر اصفهان صورت گرفته است. در مطالعۀ موردی از 38 واژۀ کانسی شناساییشده، 7 واژه در دسته نیازهای جذاب قرار گرفتند و در مرحلۀ بعد مشخص شد که از این 7 نیاز جذاب، 5 نیاز در دسته نیازهای بسیار جذاب و 2 نیاز در دسته نیازهای تا حدودی جذاب قرار گرفتهاند.
The aim of this research is to propose a new approach of Kansei Engineering, Kano model and Taguchi Design of Experiments to identify, categorize and prioritize customersʹ emotional needs (Kansei) in the automotive industry in order to more customer satisfaction. To achieve the above aim, first customersʹ Kansei words identified and screened; then these words classified based on Kano model. In the next step, by the use of Taguchi Design of Experiments, optimal levels of the attractive features obtained from the Kano model have been determined and these features have been prioritized. In order to assess the validity and effectiveness of the proposed approach, a case study has been done in the automotive industry and in one of the Iran Khodroʹs representative in Isfahan. In case study, from 38 identified Kansei words, 7 words are attractive needs and in next step be identified that from 7 attractive needs, 5 needs are in highly attractive category and 2 needs are in attractive category.
خلاصه ماشینی:
ارائۀ يک رويکرد تلفيقي از مدل کانو و طراحي آزمايش هاي تاگوچي بر اساس مهندسي کانسي به منظور طراحي محصول مطابق با نيازهاي مشتري در صنعت خودرو آرش شاهين ١، حسين واعظ شهرستاني ٢، الهام باقري ايرج ٣ پژوهش حاضر تلاش ميکند که با استفاده از تلفيق سه روش مهندسي کانسي، مدل کانو و طراحي آزمايش هاي تـاگوچي، بـراي شناسـايي، دسـته بنـدي و اولويـت بنـدي نيازهـاي احساسي مشتريان (کانسي) در صنعت خودرو، رويکردي جديـد پيشـنهاد دهـد تـا سـبب جلـب رضايت بيشتر آنان شود.
با توجه به اهميت موضوع ، پژوهش حاضر سعي بر آن دارد که با استفاده از تلفيق روش هـاي مهندسي کانسي، مدل کانو و طراحي آزمايش هاي تاگوچي، در جهـت شناسـايي، دسـته بنـدي و اولويت بندي ويژگيها و نيازهاي کليدي مشتريان در صنعت خودرو گام بردارد.
در ادامه چگونگي استفاده از روش طراحي آزمـايش هـاي تـاگوچي در دو مرحلـۀ کلـي، شامل ساختن آرايۀ متعامد و تحليل داده هاي به دست آمده از يک آزمايش ماتريسي بـا اسـتفاده از نرم افزار MINITAB، تشريح شده است .
همان طور که مشاهده شد با مرور ادبيات پژوهش ، به نظر ميرسد تا کنون هيچ گونه پژوهش داخلي يا خارجي که همزمان از تلفيق مهندسي کانسي، مدل کانو و طراحي آزمايش هاي تاگوچي براي شناسايي، دسته بندي و اولويت بندي نيازهاي مشتريان استفاده کرده باشـد، صـورت نگرفتـه است و پژوهش حاضر اولين پژوهش است که در اين زمينه انجام ميگيرد.
به منظور استفاده از روش طراحي آزمايش هاي تاگوچي، محصول مورد نظر، متغير مطلوبيت است ؛ رضايت مشتريان ، متغيـر پاسخ بوده ؛ و ويژگيهاي جذاب به دست آمده از مرحلۀ قبل ، شاخص هـاي کنتـرل در نظـر گرفتـه شده اند.