چکیده:
رسانه ها به عنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل جذب تماشاگران محسوب می شوند. در این راستا، هدف پژوهش حاضر معرفی و ارزیابی عوامل هشتگانة کارکردی رسانه ها در قالب یک مدل ساختاری و دستیابی به میزان اهمیت و عملکرد این عوامل بر جذب تماشاگران بود. جامعة آماری این پژوهش را تماشاگران لیگ آزادگان حاضر در ورزشگاه های فوتبال استان خراسان رضوی واقع در شهر مشهد تشکیل داد. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه استفاده به عمل آمد، و از تعداد 400 پرسشنامة توزیع شده 219 پرسشنامه تکمیل و 117 پرسشنامه مبنای تحلیل قرار گرفت. به منظور برازش مدل مفهومی از روش لیزرل و برای تعیین وضعیت عوامل کارکردی هشتگانة رسانه از روش تحلیل اهمیت-عملکرد استفاده گردید. نتایج نشان داد مدل ساختاری از برازش معنی دار برخوردار است، همچنین، یافته های حاصل از تحلیل شبکه اهمیت-عملکرد نشان داد پوشش خبری بازی ها توسط تلویزیون و پوشش تلویزیونی بازی ها از اهمیت و عملکرد بالایی برخوردارند، درحالیکه مصاحبه های تلویزیونی با بازیکنان و مربیان علیرغم اهمیت بالا از عملکرد مناسبی برخوردار نمی باشند.
Media is the most influencing factor for attracting the spectators. In this regard، the purpose of this research was to introduce and evaluate functional factors of media in the form of a structural model in order to acquire the importance-performance of these factors in attracting the spectators. For this purpose statistical populations were spectators in the football stadiums of Khorasan Razavi، Azadegan league. From 400 distributed questionnaires، 219 questionnaires were completed and only117 usable questionnaires were analyzed. For the fitting of model، LISREL method was used and for the analysis of data the importance-performance analysis was employed. Model fitting was confirmed by the findings. Our results on the importance-performance analysis showed that factors such as TV news coverage and TV coverage of the games have high importance and performance values، while factors like TV interview with football players and coaches، despite its high importance in the view of the spectator، has no proper performance.
خلاصه ماشینی:
Mullin, Hardy, Sutton اطالۀ مطلب با توجه به موارد اشاره شده و شواهد تجربي مطروحه ، مدل مفهومي زير که پيش از اين توسط ژانگ و همکاران (٢٠١١: ٦٤)، طراحي گرديده و مبناي مطالعۀ حاضر قرار گرفته است ، ارائه ميگردد.
همان طور که ملاحظــه ميگردد، هر يک از ربع هاي چهارگانه اين شبکه حاکي از ترکيب درجه اهميت و عملکرد عوامل موردنظر (در اين تحقيق جذب تماشاگران از طريق رسانه ها) است .
Adjusted Goodness of fit Index / شکل ٥: شبکۀ اهميت -عملکرد فوتبال استان خراسان رضوي در رابطه با نقش رسانه در جذب تماشاگر همچنان که ملاحظه ميگردد، از بين هشت عامل مورد مطالعه مرتبط با رسانه هاي ديداري و شنيداري، چهار عامل (پوشش خبري بازيها، پوشش تلويزيوني بازيها، مصاحبه هاي تلويزيوني با بازيکنان و مصاحبه هاي تلويزيوني با مربيان ) در محدوده خانه هاي کليدي يا ارتقاء و حفظ (ربع اول و دوم ) قرار دارد و همچنين چهار عامل (اطلاع رساني از طريق نشريات ، پوشش راديويي بازيها، مصاحبه هاي راديويي با بازيکنان و مصاحبه هاي راديويي با مربيان ) در خانه هاي کم اهميت (ربع سوم و چهارم ) قرار گرفته اند و همان طور که پيش از اين مطرح گرديد، خانه هاي کليدي (ربع اول و دوم ) به ترتيب در اولويت براي ارتقاء، بهبود و حفظ قرار دارند و ميبايست مد نظر دست اندرکاران قرار گيرند.
'An importance–performance analysis of media activities associated with WNBA game consumption', Sport Management Review, 14, pp: 64-78.