چکیده:
یکی از عوامل مهم در موفقیت آموزش انسانی تک به تک، توانایی آموزگار در شناسایی نشانه های عاطفی - احساسی دانش اموزان است. این توانمندی موجب برتری چشمگیر آموزگاران نسبت به ماشین های آموزشی دهنده است. از طرفی سیستم های آموزش دهنده ی هوشمند پیشرفتی چشمگیر در دهه اخیر داشته اند و موفقیت هایی نیز در قیاس با مدل های پیشین حاصل شده است. با وجود این سیستم های آموزشی هوشمند فعلی تنها وضعیت شناختی دانش آموز را مورد توجه قرار می دهند و سایر پارامتر ها نظیر وضعیت عاطفی آن ها را در نظر نمی گیرند. در این مقاله، ما از تحلیل حالت چهره به وسیله ی رایانه برای تشخیص حالت درونی یا احساسی دانش آموز استفاده کرده ایم. این پژوهش بخشی از پروژه نسل جدید سیستم های آموزش دهنده هوشمند، در دانشگاه سی زلاند نو است که در حال طراحی و پیاده سازی است. سیستم تحلیل حالت چهره مطرح شده در این مقاله، با استفاده از تحلیل به روش فازی انجام شده است و جزئیات این روش و راهبردهای آتی آن در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
اهمیت وضعیت عاطفی دلیل کارآمدی کمتر سیستمهای آموزشی هوشمند نسبت به آموزش انسانی تکبهتک چیست؟اورمیر1(1999)معتقد است که سیستمهای آموزشی هوشمند امروزی در قیاس با آموزگاران واقعی،دارای کمبود«شخصیت»اند، این مطلب توانایی آنها را برای وفق دادن خود با نیازهای دقیق هر فراگیر منفرد به شدت کاهش میدهد.
سیستمهای تحلیل خودکار حالات چهرهی کنونی،با بهرهگیری از یک دوربین وب ساده،با مقایسه تصویرهای متعدد سوژهای مشخص یا با استفاده از شبکه عصبی برای پی بردن به انقباض عضلات مشخص،حرکت عضلات چهره را تشخیص میدهند(فسل1،2003؛پن تک2،1999)و متعاقبا میتوانند (1)- lesaF (2)- citnaP با تحلیل حرکتهای چهره به وضعیت عاطفی پی ببرند.
همان طورکه در تصویر شمارهی 6 نشان داده شده است،تحلیلگر دهان باز از 8 نقطه ورودی استفاده میکند که شامل گوشه چپ و گوشه راست است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%08903TVTG089-G% شکل a در تصویر شمارهی 7 که در آن گوشههای دهان به سمت بالا هستند نشانگر حالت لبخند است که تحلیلگر فازی برای آن خروجی 4،0-را ایجاد میکند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سیستم تحلیل فازی حالات چهره با استفاده از مجموعهای از آزمونهای متداول مورد سنجش قرار گرفته است.
4. پژوهش کنونی:سیستمهای آموزشی عاطفی هدف از این پژوهش،بهرهگیری از روش تحلیل خودکار حالتهای چهره و دیگر روشهای شناسایی احساسات برای وارد کردن جزء عاطفی به سیستمهای آموزشی هوشمند است.
(1)- etneciv eD (2)- namkE &%08904TVTG089-G% هدف نهایی از انجام دادن این پژوهش آن است که به سیستمهای آموزش دهندهی رایانهای،توانایی شناسایی عواطف در مجموعهی از نشانههای غیر کلامی داده شود که شامل حالات چهره،ایما و اشاره،وضعیت نشستن و ضربان قلب میشوند.