چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازها و فرآیندهای مدیریت دانش با عملکرد دانشگاههای دولتی منتخب استان اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی منتخب استان اصفهان بوده است که به روش کوکران تعداد 203 نفر از آنها انتخاب گردید. ابزار جمع آوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامههای توانمندسازهای مدیریت دانش لی و چوی(2003)، پرسشنامه فرآیندهای مدیریت دانش پارک(2006)، پرسشنامه عملکردکاپلان و نورتون(2001) بوده که روایی محتوایی هر سه پرسشنامه بوسیله اساتید متخصص مدیریت مورد تائید قرار گرفت. روایی سازه پرسشنامهها با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی بررسی شد و ضریب پایایی پرسشنامهها به ترتیب 8/93 و 95/0 و 89/0 بدست آمد. در این پژوهش از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد رابطه بین توانمندسازها و فرآیندهای مدیریت دانش با عملکرد دانشگاهها مثبت و معنادار بوده است. همچنین بررسی نتایج بدست آمده از تحلیل دادههای مربوط به تعیین سهم مولفههای توانمندسازهای مدیریت دانش در پیش بینی ابعاد عملکرد دانشگاهها به ترتیب6/64 درصد از واریانس دیدگاه مالی، 5/45 درصد از واریانس دیدگاه مشتری،1/51 درصد از واریانس دیدگاه فرآیندهای درون سازمان، 4/49 درصد از واریانس دیدگاه رشد و نوآوری بوده و سهم فرآیندهای مدیریت دانش در پیش بینی ابعاد عملکرد دانشگاهها به ترتیب 7/51 درصد از واریانس دیدگاه مالی، 2/37 درصد از واریانس دیدگاه مشتری، 1/44 درصد از واریانس دیدگاه فرآیندهای درون سازمانی، 2/49 درصد از واریانس دیدگاه رشد و نوآوری بوده است.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش سوال اول پژوهش : آیا بین توانمندسـازهای مـدیریت دانـش (فنـاوری، فرهنـگ سـازمانی، سـاختار سازمانی) با مولفه های عملکرد دانشگاه ها (دیـدگاه مشـتریان ، دیـدگاه فرآینـدهای درون سـازمانی، دیدگاه مالی و دیدگاه رشد و نوآوری) رابطه وجود دارد؟ جدول ١- ضریب همبستگی بین توانمندسازهای مدیریت دانش با عملکرد دانشگاه ها متغیر فناوری فرهنگ سازمانی ساختار سازمانی p r p r p r دیدگاه مالی ٠/٦٦٢ ٠/٠٠١ 0/430 0/001 0/615 0/001 دیدگاه مشتری 0/434 0/00 0/343 0/001 0/677 0/001 دیدگاه فرآیندهای ٠/٣١٣ ٠/٠٠١ ٠/٥٢٤ 0/001 0/716 0/001 درون سازمانی دیدگاه رشد و نوآوری ٠/٤٥٥ ٠/٠٠١ 0/400 0/001 0/705 0/001 1- Lee & Choi 2 -Park 3 -Kaplan & Norton براساس نتایج جدول ١ ضریب همبستگی بین دیدگاه مالی، مشـتری، فرآینـدهای درون سـازمانی و دیدگاه رشد و نوآوری با فناوری، فرهنـگ سـازمانی و سـاختار سـازمانی در سـطح آلفـای ٠٠٥≤p معنی دار بوده است .
جدول ٥- رگرسیون چندگانه (گام به گام )پیش بینی دیدگاه فرآیندهای درون سازمانی برحسب مولفه های توانمندساز های مدیریت دانش ضرایب غیر استاندارد ضریب استاندارد t p B خطای استاندارد Beta 1 ضریب ثابت ١/٥٧ ١/٣٦ 0/250 1/15 ساختار سازمانی ٠/٨٩٩ ٠/٠٦٢ ٠/٧١٦ ١٤/٥٦ 0/001 2 ضریب ثابت ٢/٠٩- ١/٥٩ 0/190 -1/31 ساختار سازمانی ٠/٧٦٠ ٠/٠٦٩ ٠/٦٠٦ ١١/٠٨ ٠/٠٠١ فرهنگ سازمانی ٠/١٩٤ ٠/٠٤٨ ٠/٢٢٢ ٤/٠٥ 0/001 R= 0/716 R2=0/513 Adjusted R2=0/511 F=212/03 براساس نتایج جدول ٥ بهتـرین پـیش بینـی کننـده دیـدگاه فرآینـدهای درون سـازمانی، سـاختار سازمانی و فرهنگ سازمانی بوده است .