چکیده:
در این نوشتار مساله تطیر و تفال و تاثیر آن از دیدگاه قـرآن و روایات مورد بحث قرار گرفته است .پندار بی اساس تطیر،مختص عرب جاهلی نبوده و در میان سایر اقوام و ملل نیز شایع بـوده است .بسیاری از اشیا،حیوانات،افـراد و حتی انبیای الهی را به فال بد مـی گـرفتند.از دیدگاه قـرآن،فال بد هر کسی از خـود اوسـت و پیشامدهای ناگوار زندگی انسان ها،در واقع بازتاب گناهان آن ها است .در قرآن و به ویژه در سوره یاسین و در روایات نیز به تطیر اشاره هایی شده است .تطـیر، بی اساس و در ردیف شرک و کفر است و فقط از جنبه روانی و به طور کاذب در افراد اثر ایجاد می نماید.میزان تاثیر آن به پذیرش هر فرد بستگی دارد.
خلاصه ماشینی:
نحـوهاشتقاق تطير از طير اين گـونه بـوده است که در دوران جاهليت در تصميمگيري به پرندگان وابسته بودند و وقتي ارادهانجام کاريمي کردند، اگر پرنده اي را مي ديدند که به سمت راست آنها پرواز مي کند آن را به فال نيک مي گرفتند و به مسيرشان ادامه مي دادند و اگر به سمت چپ ايشان حرکت مي کرد،آن را شوم مي پنداشتند و از مسيرشان بر مي گشتند٦.
بعضي ديگر گفتهاند:منظور مشرکان اين نبود که مقارن ورود رسولان حوادث بدي از قبيل قحطي،وبا و مانند آن قريه را فرا گرفت ؛بلکه به اين معنا است که هر فردي در دنيا با حوادث نامطلوب مواجه است ،ريشه حوادث نامطلوب را شناسايي نمي کنند بلکه به حوادثي هم زمان با حوادثي که با شهوتهايشان سازگار نيست و از آنجامتنفرند، ارتباط مي دهنـد و آن را شوم و سبب حوادث نامطلـوب مي پندارند،در نتيجه از نظر آنهـا علل تمام حـوادث به آرزوها و خـواهشهاي آنها بستگـي دارد.
پاسخ أنبياء به تطير مخالفـان :روش استدلال محکم و به حق أنبياي الهي چنيـن بوده است که آنها بر اساس توحيد افعالي همه حـوادث گوارا و ناگوار را به خداوند متعال نسبت مي دادند و بيان مي کـردند که برخي از حوادث جنبه امتحان و بعضي از آنها جنـبـه کيفر و تنبيه دارد.
دليل اين که طيرة شرک معرفي شده است اين است که اعتقاد داشتند تطير باعث مي شود که منفعتي جلب يا ضرري دفع شود و اين به منزله اين است که براي خدا شريکي قرار داده باشند و اين اعتقاد با قول خداوند متعال در قرآن کريم منافات دارد که فرمود:«وإن يمسسک الله بضرم فلا کاشف له إلا هو وإن يردک بخيرم فلا راد لفضله »(يونس ،١٠٧/١٠).