چکیده:
امروزه به جهت وسعت بازارهای جهانی و وجود برخی تفاوتهای عمده اجتماعی و اقتصادی در
بین کشورها و گروههای مختلف مصرفکننده، بکارگیری یک روش اصولی و مدون در راستای
شناسایی و یا اصطلاحا تعیین و اولویتبندی بازارهای هدف صادراتی از جمله الزامات
دستیابی به هدف جهش صادراتی محسوب میگردد.
مقاله حاضر درصدد آن است تا ضمن شناسایی مزیت های نسبی صادرات سنگهای تزئینی ایران
عمدهترین بازارهای هدف برای صادرات سنگهای تزئینی کار شده کشور را شناسایی و
اولویتبندی نماید.
خلاصه ماشینی:
"در میان کشورهای منطقه (ایران) که به صورت بالفعل و بالقوه خریدار سنگ ایران محسوب میگردند، کشورهای زیر براساس شاخص سهم نسبی از کل واردات جهانی رتبهبندی گردیدهاند: 1 ـ هنگکنگ (15 درصد) 2 ـ ژاپن (8/6 درصد) 3 ـ عربستان (6/5 درصد) 4 ـ چین (7/3 درصد) 5 ـ سنگاپور (6/3 درصد) 6 ـ کره جنوبی (3 درصد) 7 ـ امارات (3/2 درصد) 8 ـ تایوان (1/2 درصد) 9 ـکویت (4/1 درصد) 10 ـ لبنان (1 درصد) 11 ـ روسیه (9/0 درصد) 12 ـ مالزی (7/0 درصد) 13 ـ اندونزی (6/0 درصد) 14 ـ هند (3/0 درصد) 15 ـ قطر (26/0 درصد) 16 ـ ترکیه (23/0 درصد) 17 ـ مصر (217/0 درصد) 18 ـ عمان (211/0درصد) 19 ـ ویتنام (160/0 درصد) 20 ـ بحرین (156/0 درصد) براساس معیار «شاخص نرخ رشد متوسط سالانه درطول مورد بررسی» که روند تقاضا و ثبات آن را در کشورها مورد سنجش قرار میدهد، اولویتهای زیر مشخص گردیدهاند: 1 ـ آذربایجان (متوسط نرخ سالانه 168 درصد) 2 ـ لیتوانی (6/116 درصد) 3 ـ جبلالطارق (5/110 درصد) 4 ـ بوسنی و هرزگوین (2/102 درصد) 5 ـ کنیا (6/87 درصد) 6 ـ چین (1/80 درصد) 7 ـ جزایر کیمان (1/86 درصد) 8 ـ تونس (9/70 درصد) 9 ـ سنگال (9/60 درصد) 10 ـ ویتنام (3/53 درصد) 11 ـ کامبوج (9/50 درصد) 12 ـ آنگولا (6/50 درصد) 13 ـ پرو (9/49 درصد) 14 ـ کوبا (4/49 درصد) 15 ـ نروژ (5/48 درصد) 16 ـ یونان (46 درصد) 17 ـ غنا (4/43 درصد) 18 ـ پاکستان (2/43 درصد) 19 ـ ساحلعاج (39 درصد) 20 ـ دومینکن (8/35 درصد) در میان کشورهای مذکور، تعدادی از کشورهای منطقه نیز به ترتیب زیر به چشم میخورند، که چنانچه اشاره شد، به لحاظ نزدیکی به ایران، از اولویت بالاتری برخوردار هستند: 1 ـ آذربایجان 2 ـ پاکستان 3 ـ تایوان 4 ـ ترکیه 5 ـ عمان 6 ـ روسیه 7 ـ کویت 8 ـ سودان 9 ـ هنگکنگ در مقابل این کشورها، کشورهای زیر قرار دارند که سهم آنها از واردات جهانی محصول مورد نظر بمرور کاهش یافته و لذا از نظر محدودیت تقاضا در طول دوره بازارهای مناسبی برای برنامهریزی بعنوان هدف صادراتی به حساب میآیند."