چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه ملی (تلویزیون ) بر توسعه فرهنگ کارآفرینی جوانان ، شهر گرگان میباشد. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی، از نوع تحلیلی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه جوانان شهر گرگان است ، روش نمونه گیری طبقه ای و حجم نمونه ٤٠٠ نفر از جوانان گرگان میباشد و داده ها از طریق ابزار اصلی (پرسشنامه ) با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . به منظور بررسی فرضیات تحقیق از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته های پژوهش موید این عقیده است که رسانه ملی (تلویزیون ) عامل موثری بر توسعه فرهنگ کارآفرینی محسوب میشود.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه جوانان شهر گرگان است ، روش نمونه گیری طبقه ای و حجم نمونه ٤٠٠ نفر از جوانان گرگان میباشد و داده ها از طریق ابزار اصلی (پرسشنامه ) با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
٢- بیان مسأله اهمیت برنامه های تلویزیونی در توسعه کارآفرینی بر هیچکس پوشیده نیست ؛ امروزه وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون از مهمترین لوازم زندگی ما شده اند و بدون هیچ مانع و محدودیتی مرزهای جغراقیایی را در مینوردند و از مهم ترین راه های کسب آگاهی و اطلاعات و از فراگیرترین عمومیترین و توانمندترین منابع معرفتی بشر به شمار میروند (بارت ، ١٣٨٣، ٣٨).
کلوس ١ معتقد است که رسانه ها میتوانند به نحوی نامرئی جامعه را به پذیرش و عملی کردن عقاید و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مورد نظر خود ترغیب کنند به عبارت دیگر از این طریق میتوان به جامعه ای مبتنی بر اندیشه های خردمندانه رسید که ابزار ترویج و نشر آن وسایل ارتباط جمعی است (معتمدنژاد، ١٣٧١، ١٠).
تدوین این گونه از استراتژیهای همسو با فرهنگ کارآفرینی باید به صورت پیوسته و مداوم در برنامه های ویژه ای در رسانه ملی برای مخاطبان جوان و متناسب با شرایط فردی و اجتماعی آنها تهیه و تدوین شود.
یکی از شاهراه های ترویج ، تبلیغ و آموزش این فرهنگ بهره گیری از وسایل ارتباطی است تا از این مجراها به عنوان کانالی ارتباطی هم از کارآفرین استفاده شود و هم ارتباط میان کارآفرین و جامعه از دریچه این رسانه ها توسعه یابد.