چکیده:
این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی طرح آیه های تمدن در استان همدان با استفاده از الگوی کرک پاتریک انجام شده است . پژوهش از لحاظ هدف ، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها به صورت آمیخته است . جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مستعد شرکت کننده در طرح آیه های تمدن و مجریان و دست اندرکاران این طرح در استان همدان بوده است . اثربخشی طرح آیه های تمدن بر اساس الگوی کرک پاتریک در سه سطح واکنش ، یادگیری و انتقال یادگیری انجام گرفت . متناسب با این سه سطح ، روش نمونه گیری ، ابزار گردآوری داده ها و روش تحلیل داده ها در سطح واکنش به ترتیب نمونه گیری تصادفی طبقه ای ، پرسشنامه محقق ساخته و آزمون t تک نمونه ای بود. در سطح یادگیری به ترتیب نمونه گیری هدفمند، مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوا و همین طور در سطح انتقال یادگیری به ترتیب نمونه گیری تصادفی ساده ، رتبه افراد در کنکور و آزمون t برای دو گروه مستقل بود. نتایج نشان داد که در سطح واکنش ، رضایت افراد نمونه از محتوای دوره ، متوسط و رضایت از امکانات و راهنمایان در سطح بالاتر از متوسط بود. از لحاظ سطح یادگیری ، نتایج حاکی از رضایت بخش بودن دانش کسب شده بود و در نهایت از لحاظ انتقال یادگیری ، نتایج نشان داد که رتبه دانش آموزان مستعد شرکت کننده در طرح آیه های تمدن به طور معنی داری بهتر از رتبه سایر دانش آموزان مستعد بود.
خلاصه ماشینی:
در ادامه ، با توجه به اینکه ارزیابی اثربخشی طرح آیه های تمدن ، در سه سطح رضایت (واکنش ) فراگیران ، میزان یادگیری و میزان انتقال یادگیری به آزمون سراسری صورت گرفت ؛ ازاین رو جامعه ، حجم نمونه ، روش نمونه گیری ، ابزارگردآوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل داده ها به تفکیک هریک از این سه سطح گزارش می شود.
جامعه آماری ، حجم نمونه و روش نمونه گیری درسطح واکنش :جامعه آماری پژوهش برای ارزیابی میزان رضایت فراگیران ازبرنامه های طرح آیه های تمدن ، همه دانش آموزان و دانشجویان بسیجی است که در طرح آیه های تمدن استان همدان در سال های تحصیلی ١٣٩٠-١٣٨٩ و ١٣٩١-١٣٩٠ شرکت نموده و از برنامه های این طرح بهره مند شده اند.
در سطح انتقال یادگیری : جامعه مورد بررسی عبارت از همه دانش آموزان و دانشجویان بسیجی شرکت کننده در طرح آیه های تمدن استان همدان در سال های تحصیلی ١٣٩٠-١٣٨٩ و ١٣٩١-١٣٩٠ و نیز همه فراگیران غیربسیجی شهرستان های استان همدان بود که در سال های مزبور معدل آنها در رشته های ریاضی و تجربی بالای ١٨ و در رشته علوم انسانی بالای ١٩ بوده است .