چکیده:
«میرزا غلام احمد قادیانی»، یکی از مدعیان مهدویت در بین اهل سنت شناخته میشود که در آغاز قرن بیستم میلادی در کشور هندوستان ظاهر شد و پس از او، پیروانش دامنه فعالیتهای این فرقه را به پاکستان و برخی از کشورهای اروپایی و آفریقایی گسترش دادند. غلام احمد، احادیثی را که درباره امام مهدی( وارد شده و ایشان را از اولاد حضرت فاطمه( معرفی میکند؛ ضعیف دانسته و با توجه به حدیثی که در بعضی از کتابهای اهل تسنن نقل شده و بیشتر علمای اهل سنت آن را نامعتبر دانستهاند؛ بر این عقیده است که مهدی همان عیسی است و در ادامه با این ادعا که روح حضرت عیسی( در او تجلی یافته، خود را «مهدی موعود» معرفی میکند. قادیانی در این موضوع، ادله و نشانههایی کلی، از قبیل الهام، پیشگویی و مباهله را مطرح کرده است؛ ما در این نوشتار، به نقد و بررسی ادلة نقلی وی که در باب علائم ظهور و یگانگی عیسی و مهدی(، مطرح کرده است، خواهیم پرداخت.
“Mirza Gholām Ahmad Qᾱdyᾱnie” is considered as one of the claimants in the field of prophecy and Messianism among the Sunnis who appeared in India at the beginning of twentieth century and after him، his followers have spread this sect’s activities to Pakistan، and some of European and African countries. Gholām Ahmad believes the narrations about Imam Mahdi (A.S) considering him as the descendant of the Honorable Lady Fatemah are weak and with accordance to a narration which is mentioned in some of Sunni’s books which itself is not authorized by Sunni’s scholars believes that Mahdi is the very Jesus Christ and further، he introduces himself as the “Promised Mahdi” claiming that the Jesus Christ’s soul has been revealed in him. In this regard، Qᾱdyᾱnie presents some general reasons and signs such as inspiration، prophecy and cursing. In this paper، we review and investigate his transmitted reasons in relation to the signs of appearance and the uniqueness of Jesus and Mahdi (A.S).
خلاصه ماشینی:
"اما دلیلی که قادیانیه به صورت خاص در این موضوع مطرح کردهاند، مطلبی است دربارة علائم ظهور حضرت مهدی(، مبنی بر اینکه روایاتی که از رسول اکرم( دربارة علائم ظهور مهدی موعود( نقل شده است، در عصر غلام احمد تحقق یافته؛ لذا او خود را مهدی منتظ ر معرفی میکند و از جملة آن علائم، وقوع خسوف و کسوف در ماه رمضان، و ظهور دجال است.
بررسی دلالت این علامت بر ادعای قادیانی غلام احمد ادعا داشت طبق روایت جابر از امام باقر(، یکی از علائم ظهور حضرت مهدی ( خسوف ماه در اول و کسوف خورشید در نیمة ماه رمضان است؛ که این علامت با تأویل و تفسیر خاصی که غلام احمد از حدیث ارائه میکرد، در زمان قادیانی به وقوع پیوسته است.
در نقد این سخن باید گفت، احادیث فراوانی دربارة چگونگی غلبه امام مهدی( بر دشمنان وجود دارد که میتوان آنها را به چند دسته تقسیم کرد: الف: برخی از روایات این نوید را میدهند که با ظهور حضرت ولی عصر(، نه تنها مسلمین، بلکه بسیاری از اهل کتاب، حتی غیر آنها، با دیدن نشانههای حقانیت حضرت، از قبیل عصای موسی، خاتم سلیمان، اقتدای مسیح به ایشان و از همه مهمتر، اخلاق و رفتار و دولت کریمة امام مهدی(؛ به ایشان ایمان خواهند آورد؛ چنانکه در تفسیر علی بن ابراهیم از شهر بن حوشب چنین نقل شده است: روزی حجاج به من گفت: آیهای در قرآن است که مرا خسته کرده و در معنی آن فرو ماندهام!"