چکیده:
در این تحقیق به ارائه رویکردی یکپارچه برای طراحی خاصی از شبکه های توزیع در فضای زنجیره تامین پرداخته شده که در آن تصمیمات مرتبط با مکان یابی پویای تسهیلات ، برآورده سازی تقاضای مشتریان با رویکردی یکپارچه اتخاذ میگردد. در این راستا، یک مدل ریاضی جدید مکان یابی پویای چند تسهیلاتی به منظور کمینه سازی مجموع هزینه های مرتبط بر مکان یابی اولیه هر یک از تسهیلات در سطح ظرفیتی خاص ، مکان یابی مجدد تسهیلات و حمل و نقل اقلام از کارخانه به محل مراکز توزیع و سپس به مشتری نهایی، ارائه شده است . همچنین از آنجائیکه در دنیای واقعی برخی از پارامترهای مدل پیشنهادی، همچون هزینه حمل و نقل هر واحد محصول از کارخانه به مرکز توزیع مستقر شده ، هزینه استقرار مکان اولیه به مرکز توزیع ، هزینه اولیه برای استقرار مجدد به مرکز توزیع و تقاضای تخصیص یافته به مراکز توزیع برای هر یک از محصولات ، دارای ماهیت غیر قطعی میباشند. لذا پارامترهای مذکور، متعیر فازی در نظرگرفته شده و در این راستا، مدل در شرایط فازی نیز توسعه داده شده است . از جنبه های نو آورانه ، تحقیق میتوان به ارائه مدلی جهت مکان یابی پویای چند تسهیلاتی در یک زنجیره تامین ، در شرایط قطعی و فازی و ارائه الگوریتمی جدید برمبنای روش خیمنز اشاره کرد. نتایج خروجی، نشان از کارایی الگوریتم توسعه داده شده و صرفه جویی در هزینه های مساله پیشنهادی در مقایسه با شرایط قطعی دارد.
خلاصه ماشینی:
"از آنجایی که مدل ریاضی پیشنهادی، ماهیت غیر قطعی داشته و برخی از پارامترهای مدل ریاضی پیشنهادی، همچون هزینه حمل و نقل هر واحد محصول از کارخانه به مرکز توزیع مستقر شده ، هزینه استقرار اولیه مرکز توزیع ، هزینه اولیه برای استقرار مجدد مرکز توزیع و تقاضای تخصیص یافته به مراکز توزیع برای هر یک از محصولات دارای تابع عضویت فازی میباشند، لذا الگوریتم برنامه ریزی ریاضی فازی، برای حل مدل ریاضی توسعه داده میشود.
در این صورت هزینه های مرتبط بر سفارش دهی و نگهداری محصولات در طول هر پریود زمانی و در کل افق برنامه ریزی عبارت است از: TC jtlOC jtl D jtl OCjtl (10) t j lN jtl C jtl HC jtlssltHC jtl Djtl همانگونه که قبلا اشاره شد، در این تحقیق ، مکان یابی اولیه و مکان یابی مجدد تسهیلات مجزای از یکدیگر در نظر گرفته شده است که این موضوع در نتیجه تفاوت میان هزینه های مربوط به آن دسته از موجودیهایی که تا انتهای هر پریود در محل انبارها باقی مانده و تقاضایی برای تخصیص به آنها وجود نداشته باشد، به صورت جداگانه از هزینه های نگهداری که در رابطه (١٠) ارائه شد، در نظر گرفته شده است .
توسعه مدل در شرایط فازی در مدل ریاضی مورد بحث بمنظور برای نزدیکتر شدن به واقعیت و در نظر گرفتن نوعی عدم قطعیت ، برخی پارامترها که به صورت مستقیم با مشتریان یا همان خرده فروشان در ارتباط هستند به صورت پارامترهای فازی مثلثی در نظر گرفته میشوند، این پارامترها عبارتند از: TCitjl = هزینه انتقال یک واحد از محصول l از مرکز توزیع مستقر شده در محل j به خرده فروشی i در پریود t."