خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری، ابتکار و بسط نورمحمد رضایی 1 نادر پادروند 2 عبدالرضا سبحانی 3 علیمحمد رضایی 4 چکیده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران (نویسندة مسئول) rezaee165@gmail.
بنابراین، با توجه به موارد فوق مسئله اساسی برای مربیان تعلیم و تربیت، معلمان، والدین و دانشآموزان این است که آیا آموزش فلسفه به کودکان منجر به پرورش سیالی، انعطاف، ابتکار، بسط و تغییر در نمره کل خلاقیت خواهد شد؟ روش تحقیق در این پژوهش از طرح پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد.
نتایج آزمون آنووا یک متغیره بر روی میانگین مؤلفههای سیالی، انعطافپذیری، ابتکار، بسط و نمره کل خلاقیت در دو گروه آزمایش و کنترل منبع خطا متغیرهای وابسته مجموع مجذورها درجه آزادی میانگین مجذورها نسبت F سطح معنیدار نمره پسآزمون مؤلفهها سیالی 4/15326 1 4/15326 77/6162 00/0 انعطاف 4/13900 1 4/13900 68/4271 00/0 ابتکار 29/3881 1 29/3881 628/344 00/0 بسط 332698 1 332698 052/630 00/0 نمره کل 1407782 1 1407782 4/2010 00/0 گروهها سیالی 84/51 1 84/51 845/20 00/0 انعطاف 69/39 1 69/39 197/12 00/0 ابتکار 01/0 1 01/0 001/0 976/0 بسط 529 1 529 002/1 319/0 نمره کل 09/2998 1 09/2998 281/4 004/0 خطا سیالی 72/243 98 487/2 انعطاف 9/318 98 254/3 ابتکار 7/1103 98 262/11 بسط 8/51748 98 049/528 نمره کل 7/68642 98 252/700 کل سیالی 15622 100 انعطاف 14259 100 ابتکار 4985 100 بسط 384976 100 نمره کل 1478405 100 نتایج تحلیل آنووا نشان میدهد بین نمره پسآزمون مؤلفه سیالی پس از اجرای آموزش فلسفه به کودکان تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p< ،845/20=(98، 1)F)."