چکیده:
مقالة حاضر برگرفته از طرحی است که در سال 1392 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجرا شده است و به مطالعة دورههای تربیت مربی برنامة فلسفه برای کودکان در گروهی پژوهشی با همین عنوان و قیاس آن با دورههای مشابه در کشورهای پیشرو پرداخته است و با استناد به هفت معیار مرجعیت برگزاری دوره، شرایط پذیرش افراد، طول دوره، محتوای درسی، حوزههای موضوعی، الگوی نظری برنامة درسی و نحوة ارزیابی، بستة آموزشی جامعی ارائه میدهد. درنهایت، با توجه به تحلیل تطبیقی انجامشده، برنامة آموزشی کوتاهمدت 42 ساعتهای برای آمادهسازی مربیان در دو سطح مقدماتی و پیشرفته ارائه شد. روش آموزش به شیوۀ حلقههای کندوکاو است که افزون بر آموزش مبانی نظری در چهار حوزة بنیانهای برنامة فلسفه برای کودکان، تعلیم و تربیت، فلسفه، و روانشناسی کودک، آموزش عملی نیز در هر دو سطح در نظر گرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
edu/cehs/academics/centers-and-institutes/iapc/philosophy/affiliates-contact از طریق این سایت ، به مراکز فلسفه برای کودکـان در سراسـر جهـان ، کـه سـایت رسمی داشتند، دست یافتیم و بدین ترتیـب ، فـاز دوم مطالعـة تطبیقـی آغـاز شـد؛ به گونه ای که کشورهایی که دوره های تربیت مربی داشتند انتخاب و محتـوای دوره و روش برگزاری و ارزیابی آن ها ترجمه شد و در صورت نیاز، با مرکـز برگـزاری تماس گرفته شد.
گفتنی است در اغلب کشورهای بررسی شده ، حتی در صورت استقلال مؤسسـة مـروج برنامة فلسفه برای کودکان ، وابستگی غیررسمی به مراکز آموزشـی مثـل دانشـگاه یـا نظـام آموزش و پرورش حفظ می شود و آن ها، دوره ها و کارگاه های تربیت مربی را بـا همکـاری اساتید علمی و با دعوت مدارس برگزار می کنند.
در کارگاه هـای تربیـت مربـی انجمـن پیشـبرد کنـدوکاو فلسـفی و تأمـل در آمـوزش (SAPERE)، که تقریبا جامع ترین الگوی دوره های تربیت مربی را ارائه می کند و کشورهای پیشرویی مانند استرالیا نیز طرح درس خود را در رایزنی و هماهنگی با ایـن گـروه تـدوین کرده اند، از سطوح مقدماتی تا پیشرفته موضوعات زیر ارائه می شود: سطح نخست : معرفی نظری و عملی برنامة فلسفه برای کودکان و منـافع ایـن برنامـه ، جلسات عملی ـ یادگیری از طریق روش های فلسفه برای کودکان ، تسـهیل گـری موفـق و مؤثر در کندوکاو فلسفی ، آموزش بر اساس برنامة درسـی و جـدول زمـانی فلسـفه بـرای کودکان ، ارائة تکنیک هایی بـرای رشـد تفکـر کودکـان و مهـارت هـای فلسـفی ، پیشـنهاد تکنیک های آزمایشی و تجربی به منظور تشویق پرسش گری و کندوکاو، اتصال میان فلسفه برای کودکان و برنامة آموزش دروس ، ارائة فیلم های مربوط بـه اجـرای حلقـة کنـدوکاو، ارائة منابع مفید برای مطالعه .