چکیده:
با توجه به اهمیت روزافزون کارآفرینی در جامعه و سازمانها، توجه به الگوهای کارآفرینی، توسعه و ترویج آنها به خصوص در سازمانها بیش از پیش احساس میشود. همچنین با در نظر گرفتن اهمیت و گسترش غیر قابل انکار سازمانها در زندگی امروزه مردم، توجه به کارآفرینی سازمانی، امری ضروری به نظر میرسد. هدف از نگارش این مقاله، ارایه تعریفی از کارآفرینی سازمانی، بررسی ابعاد و جنبههای آن، عوامل موثر در گسترش کارآفرینی و چالشهای عمده پیش روی آن است. با توجه به تحقیقات انجام شده، کارآفرینی سازمانی یکی از انواع کارآفرینی است و با توجه به محیط متغیر کنونی تنها راه پایداری سازمانها، استفاده از شیوههای نوین یا کارآفرینی در سازمان است. بنابراین، این پژوهش با استفاده از روش مطالعه اسنادی و تطبیقی به جمعآوری اطلاعات و سپس با استفاده از چهارچوبهای موجود، به نقد و بررسی این مقوله و در انتها به بررسی موانع اساسی در کارآفرینی و کاربرد آن در دنیای واقعی پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"چنین مشکلی باعث شده است تا مدیران در سازمانها به فکر خلق مزیت رقابتی جدیدی برای خود باشند و در این راستا از افراد سازمان به عنوان منابع بیبدیل آن استفاده کنند تا از طریق تلفیق تولیدات خود با ایدهها و نوآوریهای کارکنان سازمان به عنوان سازمانی بیرقیب مطرح شوند؛ به عبارت دیگر، در دنیای متغیر کنونی، تنها سازمانهایی موفق است که بتواند به تغییرات محیطی پاسخ داده و نیازهای مشتریان را برآورده سازد.
این مزیت، از توانایی خلق ایدهها و افکار نوآورانه در انسان نشأت میگیرد و شامل عوامل زیر بنایی که به عنوان اساس و پایهای برای ایجاد کارآفرینی در سازمان شرط لازماند و حمایت مدیر که به ارزشها، فلسفۀ مدیریت و میزان حمــــایت مدیریت ارشد از افراد ریسکپذیر و نوآور در سازمانهای کارآفرین اهمیت ویژهای قایل است میشود.
چنین سازمانی باید در برابر طرحهای جدید، به سرعت از خود واکنش نشان داده و توان این را داشته باشد که تجدید ساختار کند و برای انجام یک کار جدید، مجموعه رفتارهای جدیدی را در پیش بگیرد» سازمانهایی که دارای فرهنگ و ساختار غیرقابل انعطاف باشد، برای ایجاد همکاری و وحدت در دوران بحران، دچار آشفتگی میشود در حالی که سازمانهایی که امکان برقرار کردن رابطه، مخصوصا روابط غیررسمی و انعطاف پــذیر را در ساختار خود پیش بینی میکند، عوامل مثبت و موثری برای ترغیب و رشد خلاقیت و نوآوری در سازمان خود به وجود میآورد (صمدآقایی، 1385)."