چکیده:
زمینه: پژوهشهای حوزه خلاقیت در سالهای اخیر بسیار فزونی یافته است. به خصوص که گرایش به خلاقیت سازمانی با رویکردهای تربیتی با رشد چشمگیری همراه بوده است.هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مسئله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در نیمسال اول تحصیلی 89-1388 بوده است.روش: روش تحقیق در پژوهش مذکور، تجربه ایی با در نظر داشتن گروه آزمایش و کنترل بود. گروه آزمایش و کنترل شامل دانشجویان آموزش یادگیری الکترونیکی در نیمسال اول سال تحصیلی (89-1388) دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است. طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل از دو گروه آزمودنی تشکیل شد. هر دو گروه دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند، اولین اندازه گیری با اجرای یک پیش آزمون و دومین به وسیله پس آزمون صورت گرفت. به منظور تشکیل گروهها محقق با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، نیمی از آزمودنیها را در گروه اول (30 نفر) و نیمی دیگر را در گروه دوم (30 نفر) جایگزین نمود، دو گروهی که به این ترتیب تشکیل شد مشابه هم بود و اندازه گیری متغیر وابسته (خلاقیت) برای هر دوی آنها در یک زمان و تحت یک موقعیت صورت گرفت. حجم نمونه برای دانشجویان آموزش الکترونیکی طبق فرمول 60 نفر محاسبه شد، ابزار اندازه گیری پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و همچنین مقایسه نمرات دانشجویان تحت آموزش با روش ابداعانه حل مسئله و بارش مغزی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و به منظور کنترل تاثیر نمرات پیش آزمون بر نمرات پس آزمون دو گروه، مقایسه دو گروه از روش آماری کوواریانس و به منظور بررسی میزان اثربخشی دو متغیر مستقل بر میزان خلاقیت از آزمون آماری تی (t ) استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان میدهد رویکردهای جدید خلاقیت مثل روش ابداعانه حل مسئله نسبت به رویکردهایی چون بارش مغزی به خصوص در زمینه آموزش مجازی موثر واقع میشوند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش مزبور به ترتیب فرضیهها عبارتست از: 1- وجود تاثیر معنادار دوره مهارتهای تفکر خلاق با روش بارش مغزی، بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان تایید میشود.2- وجود تاثیر معنادار دوره مهارتهای تفکر خلاق با روش ابداعانه حل مسئله، بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان تایید میشود.3- وجود تاثیر معنادار و مثبت دوره مهارتهای تفکر خلاق با روش ابداعانه حل مسئله، بر افزایش میزان خلاقیت دانشجویان در مقایسه با روش بارش مغزی تایید میشود.
خلاصه ماشینی:
مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مسئله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اکرم امیری 1 داریوش نوروزی 2 تاریخ دریافت: 30/08/90 تاریخ پذیرش: 24/3/91 چکیده زمینه: پژوهشهای حوزه خلاقیت در سالهای اخیر بسیار فزونی یافته است.
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مسئله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در نیمسال اول تحصیلی 89-1388 بوده است.
کلاس درس علوم تجربی آنها با این دو روش Kenneth Guyette Walden University Neo & Neo Vicki Dobbs Walden University تدریس مورد مقایسه قرار گرفتند در این مدارس حدود 1000 آزمودنی وجود داشت که نتایج حاصله بدین قرار بود: الف) روش تدریس درس علوم تجربی با استفاده از روش حل ابداعانه مسئله باعث افزایش پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان میگردد.
یافتههای پژوهش با توجه به اینکه در طرح حاضر از یکسو به دنبال بررسی میزان تفاوت بین نمرات خلاقیت دانشجویان قبل و بعد از طراحی دوره مهارتهای تفکر خلاق با روش بارش مغزی و تریز به طور مجزا، بودیم لذا بهترین آزمون برای فرض آزمایی، هر یک از فرضیههای اول و دوم پژوهش، آزمون تی برای دو گروه همبسته (زوجی) است.
از سوی دیگر و با توجه به اینکه در طرح حاضر و در فرضیه سوم به دنبال بررسی میزان تفاوت بین نمرات خلاقیت دانشجویان قبل و بعد از طراحی دوره مهارتهای تفکر خلاق با دو روش بارش مغزی و روش ابداعانه حل مسئله هستیم، لذا بهترین آزمون برای فرض آزمایی، تحلیل کوواریانس 1 است.