چکیده:
زمینه: صنایع فرهنگی خلاق با تولید مخاطبین جدید ارزشی و بهره گیری از دانش و تکنولوژی و به صورت کاملا هدفمند در راستای تولید محصولات و خدمات فرهنگی موثر بوده و می توانند ارتقای سرمایه فرهنگی جامعه را سبب گردند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه و رابطه میان شاخص های صنایع فرهنگی خلاق با ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران می باشد.
روش:گروه نمونه شامل 350 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان فرهنگی در سازمان و معاونت های فرهنگی دانشگاه های آزاد اسلامی در 31 استان کشور بوده که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه هایی بودند که روایی محتوایی و ظاهری آنها توسط صاحب نظران فرهنگی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (8/ 0) تایید شده اند. تحلیل داده ها با روش تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد صنایع فرهنگی خلاق می تواند 55% درصد از تغییرات ارتقای سرمایه فرهنگی را در وضعیت موجود و 18% درصد از تغییرات این متغیر وابسته را در شرایط مطلوب تبیین و پیش بینی نماید. همچنین، بین صنایع فرهنگی خلاق و ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و شاخص های صنایع فرهنگی خلاق به درستی می توانند ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران را به ویژه در شرایط موجود پیش بینی نمایند. یافته های این پژوهش می توانند راه گشای برنامه ریزان، در راستای تحقق سیاست گذاری های ارتقای فرهنگی در کشور قرار گیرند.
Background: cultural creative industries may have a crucial role in promotion of cultural capital in Iran. So، it would be necessary and worthy of paying attention to this issue.
Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between cultural creative industries and promotion of cultural capital in Iran.
Method: The sample included 350 people of senior executives and experts in cultural organizations in Broadcasting organizations، Education، Organization of Islamic Culture and Guidance، Culture and Islamic Communication، Cultural and Social Committee and the National Security Council، the Governor's Office of Cultural and Islamic universities in 31 provinces. The clusters were selected through random sampling. Data were collected through questionnaires that were standardized through cultural experts and its reliability by calculating Cronbach's alpha coefficient (8/0) was confirmed. The data analysis was performed using statistical correlation and regression.
Results: The results suggested that، between cultural creative industry and cultural promotion in the Iranian capital، there is a significant positive correlation and components can be properly trained to predict the promotion of cultural capital in Iran. The findings showed that، 55% of creative and cultural industries can promote changes in the cultural capital of the state and 18% of the favorable conditions to explain and predict.
Conclusion: These findings reveal the ways planners can fulfill the promotion of cultural policy in the country.