خلاصه ماشینی:
"از آنجا که خانواده از نظر ایجاد شرایط بازی (بهویژه بازی های وانمودی) برای کودکان، زمینة پرورش خلاقیت را برای آنان فراهم می سازد و در نهایت عامل بسیار مهمی در ارتقای سلامت روان افراد محسوب می گردد، مسأله پژوهش حاضر این است که: آیا کودکانی که در مراکز شبانه روزی بهزیستی زندگی می کنند یعنی کودکانی که از وجود کانون گرم خانواده محروم می باشند و نیز شرایط ایجاد و پرورش خلاقیت بواسطه عدم حضور خانواده را نداشته اند، از خلاقیت لازم برخوردار هستند؟ آیا با ایجاد شرایط مناسب بازی می توان خلاقیت را در آنان پرورش داد؟ آیا این خلاقیت در طول زمان پایدار است؟ پیشینه پژوهش پژوهشهایی که در حوزه روانشناسی تعلیم و تربیت صورت گرفته، همگی به این نکته تأکید دارند که آغاز آفرینندگی و خلاقیت در کودکان در سنین آمادگی یا پیش از دبستان است.
شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی نمره خلاقیت آزمودنی ها گروه پژوهشی و گواه در سه نوبت اجرا بیشینه کمینه واریانس انحراف استاندارد نما میانه میانگین تعداد 87 8 33/591 317/24 46 5/19 31 10 پیش آزمون گروه آزمایشی 129 14 11/1449 067/38 14 61 71 10 پس آزمون 76 9 433/375 38/19 42 56 10/51 10 پیگیری 45 10 46/114 70/10 18 5/18 10/22 10 پیش آزمون گروه گواه 44 12 82/79 93/8 21 5/20 40/21 10 پس آزمون 40 15 84/68 37/8 34 25 20/26 10 پیگیری بهمنظور اجرای تحلیل کوواریانس و کنترل اثر پیش آزمون، ابتدا لازم است مفروضه های تحلیل کوواریانس مورد بررسی و در صورت تأیید این مفروضه ها از جمله فرضیه رابطه متغییر وابسته و مستقل با یکدیگر و همگنی شیبهای رگرسیون و فرضیه برابری واریانس ها، می توان از تحلیل کوواریانس برای کنترل پیش آزمون و تعیین اثر متغییر مستقل (بازی وانمودی شعر) بر متغییر وابسته (خلاقیت) استفاده نمود."