چکیده:
در پژوهش حاضر، رابطه منبع کنترل، اضطراب امتحان، و جنسیت را با عمل کرد شنیداری دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی بررسی کرده ایم. شرکت کنندگان در این تحقیق، 96 نفر از دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر با مهارت شنیداری ای در سطح متوسط بودند که واحد گفت و شنود را می گذراندند. نخست، این دانشجویان در آزمون تافل 2003 شرکت کردند و سپس بر اساس پرسش نامه منبع کنترل راتر (1966 به نقل از وادل، 1998)، به دو گروه با منبع کنترل درونی و منبع کنترل بیرونی تقسیم شدند؛ همچنین بر اساس پرسش نامه اضطراب امتحان ساراسن ( 1975 به نقل از اینامی، 2006)، در سه گروه با درجه های مختلف اضطراب (زیاد، متوسط و کم) آزموده شدند. نتایج تحقیق، بیانگر آن است که دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی با منبع کنترل درونی، در مقایسه با دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی با منبع کنترل بیرونی، در امتحان مهارت شنیداری زبان انگلیسی، عمل کردی بهتر دارند و جنسیت بر رابطه عمل کرد آن ها با منبع کنترل درونی و بیرونی و نیز امتحان مهارت شنیداری زبان انگلیسی، اثری ندارد؛ همچنین دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی با سطح اضطراب کم، در امتحان، عمل کردی بهتر از دانشجویان با سطح اضطراب بالا و متوسط دارند و جنسیت بر رابطه اضطراب امتحان (زیاد، متوسط، کم) و عمل کرد آن ها در امتحان مهارت شنیداری، اثری ندارد.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، رابطۀ دو متغیر مستقل ، یعنی منبع کنترل و اضطراب امتحـان و متغیـر واسطه ، یعنی جنسیت و تأثیر آن ها بر عمل کرد در آزمـون درک مطلـب شـنیداری بررسـی شده است ؛ به بیان دیگر، این تحقیق ، با پژوهش های گذشته از بعضی جهات ، متفاوت اسـت : نخست آنکه تحقیق در این زمینه ، دربارة ملیت هایی دیگر همچون ژاپنـی ، کـره ای و عـرب انجام شده (اینـامی ، ٢٠٠٦؛ کـیم ٣، ٢٠٠٠؛ الخفیفـی ٤، ٢٠٠٥)؛ ولـی دربـارة ایرانیـان ، چنـین بررسی ای صورت نگرفته است ؛ دوم آنکه برخلاف پژوهش های گذشته ، در مقالـۀ حاضـر، آزمون درک مطلب شنیداری برای دانشجویان ، اهمیـت زیـادی دارد و نتیجـۀ ایـن آزمـون ، بخشی از نمره پایان ترم دانشجویان را به خود اختصاص می دهد و این تفاوت ها ممکن است نتایج تحقیق را با توجه به موقعیت ، شرکت کنندگان و نوع آزمون های به کـارگرفتـه ، کـاملا 1.
indd 63 12/6/2014 12:35:58 PM به عنوان دانشجویان درسطح متوسط مهارت شنیداری زبان انگلیسی انتخاب شـدند کـه ایـن آزمون برایشان اهمیت بسیار داشت ؛ بدین شرح که نتایج آزمون ، بخشـی از نمـرة پایـان تـرم آن ها را به خود اختصاص می داد؛ زیرا وقتی آزمون اهمیـت زیـادی داشـته باشـد، رابطـه ای قوی تر بین اضطراب امتحان و عمل کرد در آزمون به وجود می آیـد.
٥. بحث براساس نتایج به دست آمده ، دانشـجویان ایرانـی زبـان انگلیسـی بـا منبـع کنتـرل درونـی ، در آزمون مهارت شنیداری زبان انگلیسی ، بهتر از دانشجویان با منبع کنترل بیرونی عمل کردند و تفاوت عمل کرد دو گروه نیز معنادار اسـت .
Foreign Language Listening Anxiety: A Study of Korean Students Learning English.