چکیده:
رقابت شدید دانشگاهها و نهادهای آموزش عالی و تلاش آنها در جهت ارائه خدمات با بالاترین کیفیت، باعث شده تا نیاز این نهادها به رویکردی جامع که بتواند تمامی زمینههای عملکردی مرتبط با موفقیت را در نظر بگیرد و عملکرد نهاد را در قالب آن ارزیابی کند، روز به روز افزایش مییابد. هدف از این پژوهش ارائهی یک سیستم پیشنهادی از شاخصهای استراتژیک بر اساس الگوی کارت امتیازی متوازن به منظور ارزیابی عملکرد برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان بود. این پژوهش شامل سه مرحله بود، مرحله اول منابع اطلاعاتی، که دارای سه گام بود شامل (گام اول برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، گام دوم پیشینه تحقیقات و گام سوم نظرخواهی از کارشناسان و صاحبان کلیدی فرایند) که هر کدام از مراحل ابزار و روش مرتبط با خود را داشتند. مرحله دوم تعیین منظرها برای ارزشیابی (شامل منظر مالی، رشد و یادگیری، فرایند داخلی و مشتری) و مرحله سوم، تدوین شاخصهای اصلی این مناظر بود که مهمترین شاخصها استخراج شد و این شاخصها توسط معاونت یا حوزه مربوط به خود، بایستی به صورت مداوم مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد. لازم به ذکر است، در این مقاله بخشی از اطلاعات حاصل از طرح پژوهشی آورده شده است.
خلاصه ماشینی:
ارایه مدلی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه ها؛ مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان 4 محمدحسین یارمحمدیان ١، سمیه شاه طالبی ٢، مریم فولادوند*٣، بدری شاه طالبی تاریخ دریافت :٩٣/٢/٢٤ تاریخ پذیرش : ٩٣/١١/١٣ چکیده رقابت شدید دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی و تلاش آن ها در جهت ارائه خدمات با بـالاترین کیفیت ، باعث شده تا نیاز این نهادها به رویکردی جامع کـه بتوانـد تمـامی زمینـه هـای عملکـردی مرتبط با موفقیت را در نظر بگیرد و عملکرد نهاد را در قالب آن ارزیـابی کنـد، روز بـه روز افـزایش مییابد.
هدف از این پژوهش ارائه ی یک سیستم پیشنهادی از شاخص هـای اسـتراتژیک بـر اسـاس الگوی کارت امتیازی متوازن به منظور ارزیابی عملکرد برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان بود.
رقابت شدید دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی و تـلاش آنهـا در جهت ارائه خدمات با بالاترین کیفیت ، باعث شده تا نیاز این نهادها به رویکـردی جـامع کـه بتوانـد تمامی زمینه های عملکردی مرتبط با موفقیت را در نظر بگیرد و عملکرد نهاد را در قالب آن ارزیابی کند، روزبه روز افزایش مییابد (٢٠٠٨,Nejati &Nejati ).
,2009,2010,2011 در این پژوهش ، سیستم ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، عناصر مفهـومی خود را با کمک کارشناسان و صاحبان کلید فرایند و مشارکت کنندگان در تیم BSC و بـا برگـزاری جلسات بحث گروهی متمرکز تدوین و سپس منظرها و شاخص هـای الگـوی ارزیـابی متـوازن را در راستای این عناصر استخراج نمود، که در زیر آورده شده است .
Performance Evaluation in Educational Hospital center Medical Science University of Isfahan based on Balance scored card.