چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهی برای چگونگی گذران اوقات فراغت دانشآموزان نابینا با تأکید بر فعالیتهای جسمانی تهیه شده است. پژوهش از نوع توصیفی و به روش میدانی است که طی سال تحصیلی 90- 1389 درباره 517 دانشآموز نابینا صورت گرفته است. پژوهش ابتدا با روش گزینشی تصادفی ساده و سپس با تنظیم پرسشنامهای 85 سؤالی، تحقق مراحل نخستین خود را طی کرد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (خیدو) استفاده شد. یافتهها نشان داد که بیش از 50 درصد دانشآموزان نابینا روزانه بیش از 8 ساعت وقتشان را بدون هدف میگذرانند. بیش از 70 درصد آنان نیز فضای ورزشی در مدرسه یا در نزدیکی محل سکونتشان ندارند. براساس نتایج این پژوهش، بین مدتزمان گذران اوقات فراغت ورزشی و گذران اوقات بدون هدف تفاوت معنیداری وجود دارد؛ عوامل بازدارنده فعالیتهای فراغتی- ورزشی بر انجام یا عدم انجام این فعالیتها تفاوت معنیداری برجای میگذارند؛ درباب میزان مشارکت دانشآموزان نابینا در فعالیتهای فراغتی و فراغتی- ورزشی نیز در مقایسه با درجات مختلف بینایی تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
براساس نتایج این پژوهش ، بین مدت زمان گذران اوقات فراغت ورزشی و گذران اوقات بدون هدف تفاوت معنیداری وجود دارد؛ عوامل بازدارنده فعالیت های فراغتی- ورزشی بر انجام یا عدم انجام این فعالیت ها تفاوت معنیداری برجای میگذارند؛ درباب میزان مشارکت دانش آموزان نابینا در فعالیت های فراغتی و فراغتی- ورزشی نیز در مقایسه با درجات مختلف بینایی تفاوت معنیداری وجود دارد.
143 براساس یافته های تحقیق ، اکثر دانش آموزان نابینا بر این باورند که دراختیارداشتن اوقات فراغت ورزشی تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی ایشان برجای میگذارد.
براساس یافته های تحقیق ، اکثر دانش آموزان نابینا اظهار کرده اند که مشارکت در فعالیت های فراغتی- ورزشی بر بهبود روابط ایشان در اجتماع تأثیر مثبتی برجای گذاشته است .
با توجه به این نتایج و پژوهش های دیگر میتوان گفت اکثر دانش آموزان نابینا درحالیکه علاقه مند به سپریکردن وقت آزاد خود در فعالیت های فراغتی و فراغتی- ورزشی هستند، امکان استفاده از اوقات فراغت را به علل مختلفی که به آنها اشاره شد ندارند.
(2007), The effects of trained peer tutors on the physical education of children who are visually impaired or blind, Journal of Visual Impairment & Blindness, 101(7), 339-350.
(2009), Including visually impaired students in physical education lessons, A case study of teacher and pupil experience, British Journal of Visual Impairment, 27(1), 75-84.
(January 2009), Including visually impaired students in physical education lessons, a case study of teacher and pupil experiences, British Journal of Visual Impairment, 27, 75-84.