چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آموزش کارآفرینانه معلم (اهداف، محتوا، ضرورت، شیوه و محیط آموزشی) با روحیه کارآفرینانه دانشآموزان متوسطه شهر تهران اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری همه معلمان و دانشآموزان متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 100 معلم و 400 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد شده روحیه کارآفرینی دانشآموز و پرسشنامه محقق ساخته آموزش کارآفرینی معلم استفاده شد. از روشهای ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تک متغیره و تحلیل واریانس یک طرفه به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که بین آموزش کارآفرینانه، ضرورت آموزش کارآفرینانه، محتوای آموزش کارآفرینانه، محیط آموزش کارآفرینانه، شیوههای آموزش کارآفرینانه با روحیه کارآفرینی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت و تنها مؤلفه اهداف آموزش کارآفرینانه با روحیه کارآفرینی دانشآموزان رابطه معناداری پیدا نکرد؛ وضعیت آموزش کارآفرینی معلمان و روحیه کارآفرینی دانشآموزان و ابعاد آنها در سطح نسبتا مطلوبی قرار داشتند؛ جنسیت بر میزان روحیه کارآفرینیدانشآموزان تأثیر دارد و میانگین نمره دانشآموزان پسر بیشتر از دانشآموزان دختر است؛ در روحیه کارآفرینی دانشآموزان رشتههای مختلف (ریاضی، انسانی، تجربی) تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بـه طـور کلی هدف این پژوهش بررسـی عوامـل تأثیرگـذار(از جملـه آمـوزشهـای کارآفرینانـه معلـم ، محتوای کتب درسـی ، اهـداف، محـیط و ضـرورت آمـوزش کارآفرینانـه ) بـر تقویـت روحیـة کارآفرینی دانش آموزان است ودر پی پاسخ به این سؤال است که معلمان و به طور کلـی نظـام آموزش و پرورش چه روشها و فعالیت های آموزشی را در پیش گیرند تا سبب رشد، تقویت و پرورش ویژگی ها و روحیة کارآفرینی فراگیران شوند؟ شفیعی و شایقی (١٣٨٢)پژوهشی با عنوان "بررسی میزان کارآفرینی دانش آموختگان علـوم انسانی در عرصة نشریات فرهنگی و اجتماعی شهر تهران " انجام دادهاند.
بحث و نتیجه گیری به منظور تحلیل سؤال اول پژوهش مبنی بر اینکه " آیا بین اهداف آموزش کارآفرینی معلم با روحیة کارآفرینانه دانش آموزان رابطة معناداری وجود دارد؟" از آزمـون همبسـتگی پیرسـون استفاده شد، که نتایج آزمون نشان می دهد، بـین اهـداف آمـوزش کـارآفرینی معلـم بـا روحیـة کارآفرینانة دانش آموزان رابطه معنادار وجود ندارد.
به منظور تحلیل سؤال چهارم پژوهش مبنی بر" آیـا بـین محتـوای آمـوزش کـارآفرینی بـا روحیة کارآفرینانة دانش آموزان رابطة معنـاداری وجـود دارد؟"، از آزمـون همبسـتگی پیرسـون استفاده شد، که نتایج نشاندهندة این است که بین محتوای آموزش کارآفرینی معلم بـا روحیـة کارآفرینانه دانش آموزان رابطه وجود دارد.
به منظور تحلیل سؤال پنجم پژوهش مبنی بر" آیا بـین شـیوههـای آمـوزش کـارآفرینی بـا روحیة کارآفرینانة دانش آموزان رابطة معنـاداری وجـود دارد؟"، از آزمـون همبسـتگی پیرسـون استفاده شد، که نتایج نشاندهندة این است که بین شیوههای آموزش کارآفرینی معلم با روحیـة کارآفرینانه دانش آموزان رابطه وجود دارد.