چکیده:
حدیث ثقلین از روایات مشهور و منقول از پیامبر(ع) است که همواره مورد توجه مسلمانان و تفسیر محققان و متکلمان شیعه و اهل سنت بوده و با عبارات متفاوتی نقل شده است. در این پژوهش، از سویی با استفاده از اسناد روایات، عبارتی از این حدیث که در کتب شیعه متواتر است، انتخاب شده و از سویی، دیگر مصداق کلمۀ عترت با توجه به روایات مشابه ثقلین در کتب شیعه، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. همچنین با بررسی روایات مسند حدیث ثقلین در کتب اهل سنت و بررسی سند هر عبارت از روایت و رسم نموداری راویان آن و اعتبار راویان از نظر رجالشناسی اهل سنت، اعتبار این روایت و اعتبار روایات مشابه ثقلین که به صورت متفاوت نقل شده و دارای معنای مغایر با روایت است مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام شبهات وارده از سید ابوالفضل برقعی دربارۀ حدیث ثقلین، درخصوص مرجعیت علمی عترت پیامبر(ع)، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و سخن صواب در این باره برگزیده شده است.
خلاصه ماشینی:
(احمد بن یحیـی، ١٣٩٤ق ، ج٢، ص١١١/ یعقوب بن سفیان، ١٤١٩ق ، ج١، ص٢٩٥/ طبرانی، بیتا [ب ]، ج١، ص١٣٥/ بوصیری، ١٤١٩ق ، ج١، ص٢٣٧/ ترمــذی، بــیتــا، ج٢، ص٩٦٣/ ابــن عســاکر، ١٤١٥ق ، ج٥٤، ص٩٢/ شجری جرجانی، ١٤٢٢ق ، ج١، ص١٥٥ و ١٤٣/ شحامی، بیتا، ح١٥/ نصیبی، بیتا، ح٧٢/ طبرانـی، بـیتـا [الـف ]، ج١، ص١٣١، ١٣٥، ج٣، ص٦٦، ٦٧، ٦٥ و ج٥، ص١٥٤، ١٧٠/ همو، ١٤١٥ق ، ج٤، ص٣٣/ جوهری، بیتـا، ج١، ص٣٩٧/ احمـد بـن حنبل ، بیتا [ب ]، ج٣، ص٥٩، ١٤) در این نمودار افراد زیر در کتب رجال اهل سنت تضعیف شدهاند که در نمودار نیز با ع̂Oمت ـــــــــ مشخص شدهاند: حکیم بن جبیر(مزی، ١٤١٣ق ، ج٧، ص١٦٨)، عطیه (همان، ج٢٠، ص١٤٧)، هارون ابن سعد(همان، ج٣٠، ص٨٦) الحسـین بـن الحسـن (عقیلـی، ١٤١٨ق ، ج١، ص٢٥٠) عمرو بن عطیه (ذهبی، ١٣٨٢ق ، ج٣، ص٢٨١) صالح بن ابی ا́Oسود(جرجانی، ١٤٠٩ق ، ج٤، ص٦٦) عقیصـــا التیمـــی(ابـــن حجـــر، ١٣٩٠ق ، ج٤، ص١٨٠) یحیـــی بـــن عبدالحمید(مزی، ١٤١٣ق ، ج٣١، ص٤١٩) عبـاد بـن یعقـوب(همـان، ج١٤، ص١٧٨) محمد بن عمر(مجهول)، عبدالغفار بن القاسم (ذهبی، ١٣٨٢ق ، ج٢، ص٦٤٠) کثیر بـن اسماعیل (مزی، ١٤١٣ق ، ج٢٤، ص١٠٣) اسماعیل بن عبـدالعزیز(همـان، ج٣، ص٧٧) الحسن بن عطیه (همان، ج٦، ص٢١١) تضعیف شدهاند.