چکیده:
هدف از اجرای این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش تفکر مثبت بر تغییر باورهای غیرمنطقی روابط زناشویی زوجین شهر یاسوج بود. در این پژوهش از روش آزمایشی در قالب پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را زوجین مراجعه کننده به چهار مرکز مشاوره شهر یاسوج تشکیل داد که از این تعداد پس از غربالگری بر روی120زوج،30 زوج (15زوج به عنوان گروه آزمایش و 15 زوج به عنوان گروه کنترل) به عنوان نمونه مورد نظر قرار گرفتند. ابتدا از دو گروه (آزمایش و کنترل) آزمون باورهای غیرمنطقی بعمل آمد و سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت10 جلسه تحت آموزش تفکرمثبت قرارگرفتند، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند و بعد از آموزش مجددا آزمون باورهای غیرمنطقی گرفته شد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکووا) تجزیه و تحلیل شد.
The purpose of this research was to study effectiveness of positive thinking training on changing irrational believes of couples in yasuoj city. Method of study was experimental in form of pre-test and post -test with experimental and control group. Sample of research consists of the couples who had referred to consulting centers of yasouj city. Thirty couples selected as sample group (fifteen couples experimental group and fifteen control group).The irrational believes questionnaire administered on both group as pre-test. Then, the experimental group went under training of positive thinking for ten sessions and after training irrational believes questionnaire taken from both groups. Data analyzed through multivariable covariance analysis. Results of study showed that, training positive thinking significantly had effect on reduction of irrational believes and its components, but did not have effect on sexual perfectionism component. Results also showed that group interaction on sex was not significant in irrational believes of couples.
خلاصه ماشینی:
از این رو تحقیقات مختلف نشان داده است که یکـی از مهمتـرین عوامـل مشـکل سـاز اخـتلال در ارتباط یا به عبارتی اختلال در فرایند تفهیم و تفاهم است به عنوان مثال در گزارشی که توسط یک آژانس مشاوره خانواده در سال ١٩٧٠ تهیه شده است ٨٧درصد زوج های شرکت کننده در پـژوهش نشان دادند که مشکل اصلی آنها مشکل ارتباطی است (جکوبسـون ، والـدرون و مـور، ١٩٨٠) هـم - چنین نتایج پژوهشی که توسط شـیری، کـاظمی و سـهرابی در سـال ١٣٩٠ تحـت عنـوان بررسـی آموزش تفکر مثبت بر کیفیت زندگی زنان در شهرستان قشم انجام شد نشـان داد کـه اجـرای ایـن برنامه آموزشی باعث بهبود کیفیت زندگی زنان شده است و نتایج پژوهش دیگری که توسـط افشـار در سال ١٣٨٨ تحت عنوان تعیین اثربخشی تفکر مثبت بـر رضـایت زناشـویی و تعـارض زناشـویی 1-Gerefen 2-Homfer 3-Danlopobern زوجین جوان بعمل آمد نشان داد که آموزش تفکر مثبت باعث افزایش میـزان رضـایت زناشـویی و کاهش تعارضات زناشویی میشود.
ابزار اندازه گیری با توجه به اینکه این تحقیق به اثربخشی آموزش تفکر مثبت در کاهش باورهای غیرمنطقـی روابـط زناشویی زوجین پرداخته شـده ، از پرسشـنامه باورهـای غیرمنطقـی ایدلسـون واپشـتاین ١ (١٩٨١) استفاده شده است .
Epstein, N, B, Enhanced cognitive behavioral therapy for couples A contextual approach new york (2000).