چکیده:
پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی استاندارد ساختن مقیاس کارآفرینی در دبیران آموزش و پرورش استان مازندران به اجرا در آمد. طرح پژوهش توصیفی بوده از این رو نمونه ای با حجم 600 نفر از آموزش و پرورش شهرهای تنکابن،بابل،ساری،قائم محمودآباد استان مازندران انتخاب شده، و با توجه به مدرک تحصیلی در گروه های دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دسته بندی گردیدند. تعداد 59 پرسشنامه به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری، ناقص بودن پاسخ ها، از مجموعه حذف گردید و در نهایت 541 پرسشنامه وارد محاسبات آماری گردید.ابزار پژوهش، پرسشنامه 75 سوالی کارآفرینی که از طریق سایت ایالتی کانادا تهیه گردید و پس از ترجمه آن به زبان فارسی و بر اساس طیف 6 درجه لیکرت به اجرا درآمد. بعد از گردآوری داده ها همبستگی هر سوال با کل آزمون نشان داده است که هیچ سوالی از مجموعه75 سوالی حذف نگردید و نشان دهنده هماهنگی درونی بین سوال های پرسشنامه است. به منظور پاسخ به این پرسش که میزان اعتبار آزمون چقدر است؟ از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که این ضریب برابر با 0.915 بوده است.برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و پاسخ به این پرسش که مقیاس کارآفرینی از چند عامل اشباع شده است؟ از تحلیل عاملی استفاده شده که پس از بررسی کفایت نمونه برداری(Kmo) که برابر با 0.807 بوده است و مشخصه آزمون کرویت با رتلت (به مقدار 17048.494) و در سطح 0.000001 معنادار بوده است و حکایت از وجود شرایط مناسب جهت تحلیل عاملی است. سهم عامل یکم 16.4 درصد و سهم عامل دوم تا دهم به ترتیب 5.4 ، 6.5 ، 3.1 ، 2.8 ، 2.5 ، 2.4 ، 2.2 ، 2.1 درصد بوده است. در مرحله نهایی به منظور تشخیص ساختار ساده متغیرها با استفاده از چرخش واریماکس ماتریس عاملی چرخش یافته نهایی به دست آمد، نتایج حاصل از چرخش عامل ها و تفسیر آن عبارتند از: عامل یکم با 15 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل اعتماد به نفس است. عامل دوم با 15 سوال همبستگی قوی دارد بیانگر عامل تحمل ریسک است. عامل سوم با 11 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل انگیزه رشد است. عامل چهارم با 7 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل اعتقاد به سرنوشت است. عامل پنجم با 7 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل فرصت جویی است. عامل ششم با 6 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل نیاز به پیشرفت است. عامل هفتم با 4 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل مهارت های اجتماعی است. عامل هشتم با 4 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل سائق انرژی است. عامل نهم با 3 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل قاطعیت است. عامل دهم با 3 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر خود پیروی است.
The purpose of this project is preparation and
standardization of questionnaire for entrepreneurship and
also to gain tools that can evaluate the high school teachers
west mazandaran . This questionnaire ,which was based on
stratified random samaling,has been given to 600 employed
teachers at district 2,4,5,6 and17 0f educational institution of
west mazandaran. The questionnaire of this research
includes 75 evaluation guest ion which has been prepared
from Canada states website and has been prepared based on
liker which has six rating from completely “very true” to “
not at all” .Research gust ions includes:1)Is there a
consistency between guest ion of entrepreneurship
measurement?2)what is the reliability of entrepreneurship
measurement guestions?3)How much have validity of
entrepreneurship measurement guestions?4)Which are the
most important construction factors from total guest ion of
evaluations measurement?5)Whether the difference of
particular characteristic of male teachers and female teachers
have effect on their productivity? At first, the correlation
coefficient of each guest ion in comparison to total guest
ions calculated, which became the indicator of internal
correlation between gustion.The reliability measurement of
questionnaire from Alfa Cronbach formula has been
measured 0.915.Then based on three main specific factors
from 75 productivity guest ion was extracted. To name these
factors, the varimax rotation has been used which this caused
the extraction of following elements: self confidence, Risk to
tolerance, growth motivation,destiny,Coppoflumity seeking,
Achievement drive, Social skills, Energy drive
decisveness,Autonomy,these 10 elements in this research
have been recognized as personal factors of
entrepreneurship .Then via T-test, the relation between
entrepreneurship and sex difference was measured and the Ttest
by (a=0.05),which indicates that there is not meaningful
between men and women according to statistics. The mean
average of entrepreneurship based on exact number
was4.565,wich according to average estimated productivity
for total questionnaires and comparing it to classic
measurement which was prepared by questionnaire shows
that the entrepreneurship measurement of this researched
society is at high rank.