چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطة مدیریت دانش با مهارتهای ارتباطی مدیران سازمان تربیت بدنی ایران انجام شده است. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری شامل تمامی کارکنان (کارشناس مسئول، کارشناس و کاردان) سازمان تربیت بدنی ایران به تعداد 435 نفر بودند. نمونة آماری بر اساس جدول مورگان 204 نفر تعیین شد که از طریق نمونهگیری طبقهای و بهصورت تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها دو پرسشنامة محققساختة مهارتهای ارتباطی مدیران و مدیریت دانش تدوین شد که پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ، بهترتیب، 83% =α و 87%=α بهدست آمد. روایی صوری از طریق مراجعه به هفت نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری t مستقل و ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن در سطح (05/0 ≥ p) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین وضع موجود و مطلوب مهارت ارتباطی مدیران (05/0 = , p215/19 (t= تفاوت معنی داری وجود دارد. بهعلاوه، بین شاخصهای مهارتهای ارتباطی مدیران(خودگشودگی، همدلی، حمایتگری، مثبتگرایی، خود نظمی، مهارت اجتماعی، نفوذ آرمانی و الهامبخشی و تحریک خردمندانه) با متغیرهای خلق و انتقال دانش (مدیریت دانش) رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. ارتباط مثبت و معنیدار بین مهارتهای ارتباطی مدیران و مؤلفههای مدیریت دانش مبین آن است که برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش باید مدیران سطح مهارتهای ارتباطی خود را ارتقاء دهند تا موجب خلاقیت کارکنان و پیشرفت سازمان شوند.
خلاصه ماشینی:
"مدل مفهومی مهارت ارتباطی مدیران 1 به صورت زیر است: خودگشودگی: بازگویی عواطف و احساسات شخصی خود با کارکنان همدلی: درک عواطف و احساسات کارکنان و ابراز همدردی توسط مدیران حمایتگری: حمایت مدیران از حقوق، شأن و دیدگاههای ابراز شده توسط کارکنان مهارت ارتباطی مدیران مثبتگرایی: نگرش مثبت مدیران در خصوص توانایی خود و کارکنان و تشویق و قدردانی از آنها خودنظمی: کنترل عواطف و احساسات در شرایط نامطلوب و انعطافپذیری مهارت اجتماعی: تشریک مساعی، نفوذ و توجه مدیران به کارکنان نفوذ آرمانی و الهام بخشی: تعهد کارکنان و پیروی نسبت به مدیر و نوع رفتار او تحریک خردمندانه: استقبال مدیر از ابتکار و خلاقیت و رعایت ضوابط در اعمال مدیریت توسط مدیر سازمانهای یادگیرندة اطلاعات اهداف مختلفی را دنبال میکنند.
عرضه (1386) در تحقیقی که در زمینة مدیریت دانش در سازمان تربیت بدنی انجام داد رابطة معنیداری بین عوامل سازمانی (ساختار سازمانی، فرهنگی سازمانی و فناوری) با راهبرد مدیریت دانش بهدست آورد و بیان کرد که برای پیادهسازی موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمان تربیت بدنی ایران توجه به عوامل سازمانی بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد (16).
از طرف دیگر، روابط انسانی مظهر وجود ارزش انسانها و عامل سازنده، مشوق و امیدبخش در رفتار اجتماعی گروههای انسانی است و از میان همة عوامل شادی بخش و سعادتآفرین، شاید برقراری روابط مدیریت در سازمان با زیردستان مهمترین عامل برای موفقیت و رسیدن به اهداف سازمانی و موجد افزایش کارایی و بهرهوری آن باشد و بیتوجهی مدیریت به آن میتواند سازمان را در عصر حاضر از صحنة رقابت خارج کند.
در نهایت، با توجه به یافتة مهم پژوهش حاضر مبنی بر وجود ارتباط بین عوامل سازمانی و مدیریت دانش میتوان اذعان نمود که برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش باید سازمان را بهعنوان یک کل در نظر گرفت و با توجه به همة این عوامل، وضعیت آنها را شناسایی و تحلیل نمود."