چکیده:
یکی از چالشهای هزارۀ جدید، جذب، نگهداری و حفظ نیروهای مستعد سازمانها است. هدف اصلی این نوشتار، نقش سرمایۀ اجتماعی در بهبود مدیریت استعدادها در سازمان تربیت بدنی است. این پژوهش بر اساس اطلاعات جمعآوری شده از طریق پرسشنامه و نمونهای متشکل از 180 نفر از کلیۀ کارکنان ادارات کل تربیت بدنی استانهای (خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران) است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. برای تحلیل اطلاعات از روش معادلات ساختاری و آزمون میانگین استفاده شده است. بهطور کلی، نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایۀ اجتماعی و مدیریت استعدادها در سازمان تربیت بدنی رابطهای معنیدار وجود دارد و با بهبود وضعیت سرمایۀ اجتماعی سطح مدیریت استعدادها ارتقاء مییابد.
خلاصه ماشینی:
"ابعاد و شاخصهای مدیریت استعداد و سرمایۀ اجتماعی و سؤالات مربوطه در پرسشنامهها ردیف متغیر مؤلفه بعد سوالات 1 مدیریت استعدادها نظام جذب استعدادها کارمندیابی 1-4 2 انتخاب 5-7 3 بهکارگماری 8-9 4 نظام ارزیابی و کشف استعدادها مدیریت عملکرد 10-12 5 مراکز ارزیابی 13-14 6 نظام توسعه و آموزش استعدادها توسعه و آموزش 15-19 7 مدیریت کارراهه 20-22 8 نظام حفظ استعدادها جبران خدمات 23-26 9 انضباط 27-28 10 سرمایۀ اجتماعی بعد ساختاری پیوند شبکه 10 - 11 11 ترتیبات شبکه 3 و 6 12 ثبات شبکه 7- 9 13 بعد شناختی اهداف مشترک 4 - 5 14 فرهنگ مشترک 1 - 2 15 بعد ارتباطی اعتماد 12-15 برای سنجش روایی (اعتبار محتوی) پرسشنامهها از نظرات متخصصان، اساتید، متخصصان ادارات تربیت بدنی استان و کارشناسان خبره استفاده شده و روایی آن تأیید شده و مورد قبول است.
در واقع در آمار استنباطی این تحقیق، بررسی تأیید یا عدم تأیید فرضیات تحقیق از طریق مدل معادلات ساختاری لیزرل صورت گرفته است و در نهایت برای بررسی مقایسهای نظرات کارکنان ادرات تربیت بدنی استانهای مورد بررسی دربارۀ رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و مؤلفههای آن با مدیریت استعدادها در میان کارکنان ادارات کل تربیت بدنی استانهای (خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران)، با توجه به نرمال بودن جوامع مورد بررسی از آزمون میانگین چند جامعه استفاده شده است.
در ادامه به بررسی تفاوت یا عدم تفاوت میان نظرات کارکنان ادارات کل تربیت بدنی در استانهای (خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران) از طریق آزمون میانگین چند جامعه پرداختهایم که نتایج آن در ادامۀ تحقیق ارائه شده است: 1- نتایج آزمون پارامتریک تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) (میانگین چند جامعه) نتایج بهدستآمده در خصوص تأثیر متغیر محل خدمت در میانگین ابعاد سرمایۀ اجتماعی (ساختاری، شناختی و ارتباطی) و مدیریت استعدادها (نظام جذب استعدادها، نظام ارزیابی و کشف استعدادها، نظام توسعه و آموزش استعدادها و نظام حفظ استعدادها) کارکنان در جدول-6- و -7- ارائه شده است: جدول 6."