چکیده:
اولین مرحله در توسعۀ ورزش در سطح ملی، ایجاد سیستم ورزش اثربخش است که در این سیستم افراد، گروهها و سازمانهایی فعالیت میکنند؛ بنابراین تعیین و تجزیه و تحلیل ویژگیهای آنها برای پاسخگویی به تقاضای آنها بهعنوان ذینفعان ورزش در قالب مدیریت ذینفعان مطرح میشود. این تحقیق با هدف تعیین ذینفعان ورزش ملی و ارزیابی اهمیت این ذینفعان انجام شد. جامعۀ آماری کارشناسان وزارت ورزش و جوانان هستند که بر اساس آمار موجود تعداد آنها در حدود 166 است و تمامی آنها بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد که اطلاعات فردی کارشناسان و منافع و قدرت ذینفعان بر اساس طیف لیکرت ارزیابی شد. نتایج تحقیقات نشان میدهد در میان ذینفعان وزارت ورزش، فدراسیونهای ملی بیشترین منافع (26/4) و داوطلبان کمترین منافع (21/2) را از وزارت ورزش میبرند. همچنین کمیتۀ ملی المپیک بیشترین قدرت (56/3) و داوطلبان (27/2) کمترین قدرت را در بهدست آوردن منافع خود از وزارت ورزش و جوانان دارند. براساس ماتریس مندلو که ابزاری برای مدیریت ذینفعان و اجرای استراتژی مدیریتی مناسب برای آنهاست، بیشتر ذینفعان وزارت ورزش دارای منافع و قدرت کم هستند و تنها هیئتهای ورزشی در طبقۀ قدرت کم و منافع زیاد جای گرفتند و تعدادی از ذینفعان که ذینفعان ورزشی و اولیۀ وزارت بودند در طبقۀ منافع و قدرت زیاد جای گرفتند. همچنین بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل عاملی، ذینفعان بر حسب قدرت و منافع به چهار گروه دسته بندی شدند. از نتایج تحقیق میتوان برای بهکارگیری استراتژیهای ارتباطی و رفتارهای سازگاری بهمنظور پاسخگویی به تقاضای مختلف و متضاد استفاده کرد. نتایج تحقیق در ایجاد سیستم ورزش اثربخشتر نقش آگاهیدهنده برای وزارت ورزش و جوانان دارد که مسئول ورزش ملی است.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل عاملی از میزان قدرت ذینفعان مختلف از وزارت ورزش بر اساس نظر کارشناسان ذینفع عامل 1 عامل 2 عامل 3 عامل 4 باشگاههای ورزشی قهرمانی و حرفهای 028/0- 078/0- 654/0 304/0 فدراسیونهای ورزشی ملی 094/0 354/0- 579/0 436/0 هیئتهای ورزشی 114/0 102/0 737/0 254/0 بخش خصوصی 241/0 052/0- 611/0 066/0 ادارۀ کل تربیت بدنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 856/0 075/0 119/0 213/0 ادارۀ کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 880/0 122/0 068/0 148/0 معاونت تربیت بدنی نیروهای مسلح 669/0 204/0 305/0 047/0 ادارۀ کل امور ورزش و تفریحات سالم وزارت کار و امور اجتماعی 572/0 522/0 002/0- 045/0- ادارۀ کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش 857/0 136/0 059/0 19/0 شورای عالی ورزش کارمندان 435/0 107/0 660/0 154/0- شهرداریها 569/0 186/0 242/0 158/0 داوطلبان ورزشی 575/0 320/0 406/0 212/0- ادارۀ کل تربیت بدنی دانشگاه آزاد 587/0 459/0 076/0 124/0 حامیان مالی در ورزش 433/0 035/0- 335/0 392/0 شهروندان درگیر در ورزش همگانی 216/0 842/0 163/0- 079/0 باشگاههای ورزشی همگانی 135/0 716/0 340/0 084/0 کارکنان سازمان تربیت بدنی 252/0 697/0 135/0- 022/0- دولت 082/0 041/0- 282/0 709/0 رسانۀ ملی 077/0 248/0 037/0 618/0 کمیتۀ ملی المپیک 157/0 393/0 002/0- 549/0 مجلس شورای اسلامی 227/0 329/0- 235/0 692/0 بحث و نتیجهگیری این تحقیق با هدف تعیین ذینفعان و بررسی میزان منافع و قدرت آنها در وزارت ورزش انجام شد که دو شاخص مهم برای پاسخگویی سازمان به محیط و ذینفعان است."