چکیده:
مسئله حدوث عالم از دیرباز مطمح نظر حکما و فلاسفه بوده است؛ این مسئله در حوزه تفکر اسلامی، به دلیل ارتباطی که با مضامین دینی داشته است، مورد توجه و بررسی بسیار قرار گرفته است؛ بهگونهای که چندین نظریه برای به تصویر کشیدن حدوث عالم از سوی متفکرین مسلمان در طول تاریخ تفکر اسلامی و در عرصههای کلام، فلسفه و عرفان، طرح شده است.
صدرالمتالهین در عین التزام به چارچوب مباحث فیلسوفان گذشته، به فضل نظریه حرکت جوهری، تصویری بدیع از حدوث زمانی عالم ارائه نموده است. از طرف دیگر، مرحوم علامه طباطبائی در باب حدوث زمانی عالم دارای نظری دو وجهی است؛ ایشان از سویی، همنوا با صدرالمتالهین، قائل به حدوث تجددی تک تک اجزای عالم هستند و از سوی دیگر، بر خلاف صدرا، کل عالم را نیز حادث زمانی میداند.
در این مقاله، پس از ذکر پارهای مقدمات، نظریه ملاصدرا و علامه طباطبائی در باب حدوث زمانی عالم طرح شده است و پس از نشان دادن وجوه اشتراک و تمایزشان، مورد ارزیابی قرار گرفته است.
The temporality of the world is a historical issue which has been considered by philosophers and theosophists. This matter in Islamic thought، because of its relation to religious contents، has been attractive issue as if it leads to several viewpoints among Muslim thinkers throughout the Islamic history and has been discussed in the philosophy، mysticism and theology.
Mulla Sadra has accepted main streamlines of his ancestors’ doctrine at once; he has delivered a creative doctrine on temporality of the world by his doctrine of substantial motion. Moreover، Tabatabaei has twofold perspective on the subject in question. He has accepted Mulla Sadra’s doctrine on renewal origination of all segments of the world، on the one hand، and contrary to Mulla Sadra، he believes in temporality of the world as a whole، on the other hand. At this paper after some introduction، we have explained Mulla Sadra and Tabatabaei’s Ideas on temporality of the natural world and evaluated their thought