چکیده:
یکی از مهمترین مسائل طلاق، عدّه است که بیشتر جنبه تکلیفی دارد. ممکن است عدّه، امری تعبدی باشد، یعنی زن بعد از انحلال ازدواج باید مدتی صبر کند تا مجاز به ازدواج مجدد باشد. با توجه به روایات اهل بیت( و بر اساس شکل پیوند و گسست در امر ازدواج، میتوان اقسام هشتگانهای را برای عدّه تصور نمود که هر یک نیز ممکن است افراد متفاوتی داشته باشند. در برخی از موارد که امکان آن مربوط به زمان بعد از نزول قرآن و ورود سنت است، در آیات قرآن و سنت صراحتی دیده نمیشود. اصل عدّه، ادلّه محکم و خدشهناپذیر فقهی دارد و دارای اقسام متفاوت و احکام ویژهای است، ولی در صورت دستیابی به فلسفه عدّه، شاید بتوان از این طریق به برخی پرسشهای مطرحشده پاسخ گفت. هرچند درک فلسفه تشریع احکام، فضیلتی است که به افزایش بصیرت انسان نسبت به احکام دین
One of the most important issues of divorce is iddah (waiting period) which has mostly the aspect of duty (taklifi). It is possible to be a devotional act. It means after the legal dissolution of a marriage، women should observe for period to permit to remarry. With respect to the words of Ahl al-Bayt and with the form of dissolution and partnership، iddah can be divided to 8 types which each of them can have different parts. In some cases which its possibility relates to the time of descending the Quran and entrance of Sunnah، it is not observed the clearness in the noble Quran and Sunnah. The reality of iddah has undisputed Islamic jurisprudential evidences and has different types and special Islamic verdicts but if it is possible to access the philosophy of iddah، perhaps through this way it is possible to answer some propounded questions. Although understanding the philosophy of the establishment of Islamic ordinances is an advantage which helps to the enhancement of man insight to the Islamic divine decrees and it has no role in the reality of the obligation of carrying out Islamic ordinances. Considering the common features of women who do not have iddah means purification and clearance of their wombs from children (to ensure the woman is not pregnant) and regarding that man (her husband) can return to her divorced wife without a new marriage contract during the period of iddah، it indicates well that the important goal of iddah is to prevent complete separation between man and woman and destruction of family. The following paper with studying the verses of the noble Quran and Islamic traditions and examining the Islamic jurisprudents’ words tries to answer the related questions to it with exploring the criterion and purpose (hikmah) of establishing iddah.
خلاصه ماشینی:
"اقسام هشتگانۀ عده با توجه به روایات اهل بیت( و بر اساس شکل پیوند و گسست در ازدواج، اقسام هشتگانهای برای عده تصور میشود که هر یک نیز ممکن است افراد متفاوتی داشته باشند (نجفی، 1365: 32/219؛ بنیهاشمی خمینی، 1377: مسئلۀ 2513؛ حسینی سیستانی، 1417: 2/166؛ عاملی جبعی، بیتا: 6/57): 1ـ عدۀ طلاق: مدت زمانی که زن پس از طلاق باید از ازدواج دوباره خودداری کند و دارای اقسام زیر است: الف) عدۀ زن بالغۀ یائسه؛ ب) عدۀ زن بالغۀ غیر یائسۀ حامله؛ ج) عدۀ زن بالغۀ غیر یائسه که امکان حامله شدن دارد؛ د) عدۀ زن بالغۀ غیر یائسه که امکان حامله شدن را ندارد (مثلا به دلیل برداشتن رحم)؛ ه ) عدۀ زن غیر بالغه که با وی نزدیکی نشده است؛ و) عدۀ زن غیر بالغه که با وی نزدیکی شده است."