چکیده:
برنامه ریزی استراتژیک نوعی برنامه ریزی است که به بررسی عوامل محیط درونی و بیرونی سازمان با استفاده از تحلیل سوات می پردازد. هدف از انجام این تحقیق بررسی استراتژی و راهبرد های مدیریت ورزش کشور به روش سوات از دیدگاه مدیران ورزش بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی مدیران ستادی، معاونین آنها و مدیران میانی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان تشکیل می دادند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین اعتبار صوری به متخصصان مربوط ارائه گردید (14 نفر) و پس از جمع¬آوری نظرات به تصحیح موارد اشاره شده توسط متخصصان پرداخته شد. پایایی پرسشنامه بوسیله روش آماری آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری یافته¬ها از آمار توصیفی، آزمون کولموگوروف اسمیرنوف و آزمون تی وابسته استفاده شد. یافته¬ها نشان داد بهره¬گیری از نظرات متخصصان در پیش بینی¬ها و دسترسی به خبرگان و متخصصان ورزشی در سازمان¬های ورزشی به عنوان نقاط قوت و معیارهای دقیق پیش¬بینی در بخش مدیریت ورزش کشور، وضعیت حضور زنان در مدیریت ورزش کشور، نحوه انجام بازاریابی ورزشی در بین مدیران ورزشی و بهره¬گیری از جایگاه سازمانی برای برنامه¬ریزی¬ها به عنوان نقاط ضعف می¬باشند. طرح جامع ورزش کشور، رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، خصوصی¬سازی، تحقیقات در زمینه مدیریت ورزش و فراوانی جمعیت جوان، به عنوان فرصت و درگیر بودن نظام مدیریت دولتی در ورزش، تعدد سازمان¬های سیاست¬گذار و وابستگی مدیران باشگاهی کشور به عنوان تهدیدهای مدیریت ورزش کشور شناخته شدند.
Strategic planning is a way of planning that concerns internal and external factors via SWOT analysis. The main goal of this study is to determine strategies in sport management from the viewpoints of sport managers employing SWOT technique. The population of this study comprises the managers, vice-presidents, top and middle as well as operational managers of physical education organization in Iran. The data have been collected by a questionnaire that its reliability and validity were determined by a pilot study (Chronbach Alpha = 0/92) and expert panel, respectively. In order to analyze the collected data, the researchers have employed descriptive statistics such as Kolmegrov-smirnov and T student test. The obtained results revealed that taking experts’ comments into consideration and using them in sport organization may highlight sport management. The condition of women in management level, sport marketing, and position-based planning were categorized as weak points. According to the results, a comprehensive planning for sport, information and communication technology development, privatization, doing research in sport management and having young population were the most prominent opportunities for sport management. To enclose, government involvement in managing sport, engaging lots of policy makers in sport and also the dependence of club managers on governmental parties have been categorized as threats of sport management.
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان داد بهرهگیری از نظرات متخصصان در پیش بینیها و دسترسی به خبرگان و متخصصان ورزشی در سازمانهای ورزشی به عنوان نقاط قوت و معیارهای دقیق پیشبینی در بخش مدیریت ورزش کشور، وضعیت حضور زنان در مدیریت ورزش کشور، نحوه انجام بازاریابی ورزشی در بین مدیران ورزشی و بهرهگیری از جایگاه سازمانی برای برنامهریزیها به عنوان نقاط ضعف میباشند.
خسرویزاده (١٣٨٧) در تحقیقی با عنوان «مطالعه و طراحی برنامه استراتژیک کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران» بر اساس مدل سوات، اعلام کرد سند چشم انداز ٢٠ ساله کشور و طرح جامع ورزش کشور از فرصتهای مناسب محیطی کمیته ملی المپیک میباشند که با ترویج و توسعه ورزش به صورت علمی و گسترده، پایه و زیر ساخت ورزش کشور توسعه Messing Ronen Coman خواهد یافت و محیطی در جامعه بهوجود خواهدآمد که میتواند زیر ساخت خوبی برای ترویج ورزش قهرمانی و همگانی باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول شماره 3، سیزده مورد نقاط ضعف احتمال داده شدهبود (حاصل نظرات جمعآوری شده بوسیله روش دلفی) که از دیدگاه مدیران ورزشی تنها چهار مورد اول یعنی معیارهای دقیق پیشبینی در بخش مدیریت ورزش کشور، حضور زنان در مدیریت ورزش کشور، نحوه انجام بازاریابی ورزشی در بین مدیران ورزشی و بهرهگیری از جایگاه سازمانی برای برنامهریزیهای کوتاهمدت و میانمدت در سازمانهای ورزشی از نقاط ضعف مدیریت ورزش کشور شناخته شدهاند.
عدم حضور زنان در مدیریت ورزش کشور، نحوه انجام بازاریابی ورزشی در بین مدیران ورزشی کشور، بهرهگیری از جایگاه سازمانی برای برنامهریزیهای کوتاهمدت و میانمدت در سازمانهای ورزشی و معیارهای دقیق پیشبینی دادهها در بخش مدیریت ورزش کشور، از نقاط ضعف مدیریت ورزش کشور عنوان شده است.
Strategic and performance Management of Olympic Sport Organizations.