چکیده:
رقابتهای فوتبال در ایران هر هفته گروه زیادی از هواداران را به ورزشگاهها و محل برگزاری مسابقات میکشاند؛ از اینرو هدف تحقیق حاضر، بررسی و مقایسۀ خردهمقیاسهای انگیزۀ حمایتی هواداران لیگ برتر فوتبال ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعۀ آماری را کلیۀ هواداران فوتبال لیگ برتر تشکیل میدادند که بهعلت محدودیت تحقیق از میان 18 تیم لیگ برتر و بر اساس توزیع منطقهی جغرافیایی، 8 تیم انتخاب شدند و پرسشنامۀ تحقیق در اختیار آنها قرار گرفت که در مجموع پاسخهای 405 آزمودنی تجزیه و تحلیل شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ انگیزۀ حمایتی هواداران جالای (2008) بود که پس از ترجمه به زبان فارسی و مطابقت با زبان مبدأ برای داوری و تأیید روایی در اختیار استادان مدیریت ورزشی قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 72 درصد بهدست آمد. از روش تحلیل عاملی برای تأیید روایی پرسشنامه و تعیین خردهمقیاسهای انگیزشی، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای تعیین تفاوت بین تیمها در عاملهای انگیزۀ حمایتی و آزمون فریدمن برای رتبهبندی مهمترین شاخصهای حمایتی هواداران استفاده شد. نتایج نشان داد در مجموع شش عامل وفاداری تیمی، غرور اجتماعی، هویت تیمی، لذت سرگرمی، تعامل اجتماعی و ادراک بیرونی تیم بهعنوان خردهمقیاسهای انگیزشی هواداران سبب حضور و حمایت آنها میشود. ضمنا، عامل وفاداری تیمی مهمترین انگیزه حضور و حمایت هواداران است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد در مجموع شش عامل وفاداری تیمی، غرور اجتماعی، هویت تیمی، لذت سرگرمی، تعامل اجتماعی و ادراک بیرونی تیم به عنوان خرده مقیاس های انگیزشی هواداران سبب حضور و حمایت آن ها می شود.
همچنین ، جالای ٦ (٢٠٠٨) هشت عامل وفاداری تیمی، غرور اجتماعی، هویت تیمی، سرگرمی، تعامل اجتماعی، ادراک بیرونی تیم ٧، علاقه مندی به فوتبال و رفتار آینده ٨ را از انگیزه های حمایت معرفی کرده است (٢٤).
ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامۀ اصلاح شدة انگیزه های حمایتی هواداران جالای (٢٠٠٨) بود که هشت عامل وفاداری تیمی، غرور اجتماعی، هویت تیمی، لذت و سرگرمی، تعامل اجتماعی، علاقه مندی به فوتبال ، رفتار آینده و ادراک بیرونی تیم را در بر می گرفت (٢٤) که پس از ترجمه به زبان فارسی و مطابقت مجدد آن با زبان مبدأ در اختیار چند نفر از استادان مدیریت ورزشی و صاحب نظران ورزشی قرار گرفت و پس از بررسی و اصلاحات مورد نیاز روایی صوری و محتوایی آن تأیید شد.
بر اساس نتایج آزمون فریدمن ، مقایسۀ انگیزه های حمایتی هواداران هشت باشگاه لیگ برتر نشان داد انگیزة وفاداری تیمی مهم ترین عامل حضور و انگیزة حمایتی هواداران بود و پس از آن انگیزه های هویت تیمی، غرور اجتماعی، تعامل اجتماعی، لذت و سرگرمی، و درک بیرونی از تیم در اولویت بعدی قرار گرفتند و این تفاوت ها نیز معنیدار بود (جدول ٢).
Motivational factors affecting sport consumption behavior of K-League spectators.
Investigating motivation, attitudinal loyalty and attendance behavior with fans of Australian Football.